Veelgestelde vragen

.nl-domeinnaam

Wanneer je een klacht hebt over of een geschil met je registrar dan zijn er verschillende mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Hierover lees je meer op pagina klacht over registrar. SIDN heeft geen formele klachtenprocedure voor het behandelen van een klacht over jouw registrar.

Via de Whois kun je de huidige houder van een domeinnaam opzoeken. Om de persoonsgegevens in te zien moet je vanwege de privacygevoelige informatie eerst de gebruikersvoorwaarden van de Whois accepteren.

Op de pagina domeinnaam zoeken lees je meer over wat een domeinnaam is, de werking van de Whois en de privacy van persoonsgegevens.

Neem contact op met je registrar. Jouw registrar kan de contactgegevens bij je domeinnaam voor je aanpassen. Wij raden je aan het resultaat te controleren via de Whois. Lees meer over het aanpassen van je gegevens bij contactgegevens wijzigen.

Je wilt je domeinnaam verhuizen naar een andere registrar. Vraag dan je verhuistoken op bij je huidige registrar. Lees de verhuisstappen op de pagina domeinnaam verhuizen.

Jouw registrar heeft de verplichting binnen vijf dagen na aanvraag het token aan je te verstrekken. Voldoet je registrar niet aan je verzoek, dan kun je het volgende ondernemen:

  • Stuur een e-mail met onze voorbeeldtekst om token op te vragen als basis.

  • Neem contact op met je nieuwe registrar. Geef aan dat je het token hebt opgevraagd, maar niet heeft gekregen. Deze registrar is ervan op de hoogte hoe verder te handelen. Let op: de nieuwe registrar vraagt je te identificeren als houder van de domeinnaam.

Wij weten niet wat de reden van de opheffing is. Neem contact op met je registrar. Het voordeel van de quarantaine is dat je altijd de mogelijkheid hebt om een opheffing die je niet had bedoeld te herstellen.

Voorbeeld: In de voorwaarden van je registrar staat dat je elk jaar je abonnement moet verlengen. Dat gebeurt dan niet automatisch. Zo kan het gebeuren dat je domeinnaam wordt opgeheven zonder dat je er om gevraagd hebt.

Je domeinnaam is opgeheven, maar je wilt dit ongedaan maken. Je kunt je domeinnaam dan uit quarantaine halen via een registrar. Hoe je dit doet lees je op de pagina domeinnaam opheffen ongedaan maken.

Zolang de domeinnaam de status ‘In quarantaine’ heeft kan een registrar de opheffing voor je ongedaan maken, ook als de weergegeven tijd al is verstreken. Heeft de domeinnaam de status ‘Is vrij’? Dan is het ongedaan maken van de opheffing niet meer mogelijk. Wel kun je de domeinnaam opnieuw laten registreren via je registrar.

In het geval dat de .nl-domeinnaam op naam staat van je webdesigner/hostingprovider betekent dit dat zij 'eigenaar' zijn van de domeinnaam. Wij adviseren je de domeinnaam over te dragen op jouw eigen (organisatie)naam. Alleen een geregistreerd houder van een .nl-domeinnaam kan een domeinnaam verhuizen, uit quarantaine halen na opheffing, of de domeinnaam overdragen aan een ander. Het overdragen kan via een registrar. Lees meer over het wijzigen van de domeinnaamhouder.

SIDN controleert aanvragen niet op inbreuken op merken- of andere rechten. Als de aangevraagde domeinnaam vrij is, dan wordt deze geregistreerd. Je kunt contact opnemen met de houder van de .nl-domeinnaam om samen tot een oplossing te komen. Lukt dit niet, dan biedt SIDN een aantal snelle en laagdrempelige mogelijkheden om tegen de domeinnaamhouder op te treden. Deze lees je op de pagina inbreuk op rechten.

Allereerst kun je verzoeken de inhoud van de website te verwijderen bij de partij die direct verantwoordelijk is voor de plaatsing van de gegevens. Denk hierbij aan de websitebouwer, beheerder en uiteindelijk de houder van de domeinnaam. Als je verzoek niet wordt opgepakt, dan kun je een gerechtelijke procedure starten via een advocaat of een jurist. Je kunt ook terecht bij het juridisch loket voor advies.

Registrar

Wil je zelf direct domeinnamen kunnen registreren bij SIDN voor je klanten of voor je eigen organisatie? Dan kun je .nl-registrar worden. Lees meer over de voorwaarden en de manier waarop je je kunt inschrijven als registrar via de pagina registrar worden.

Niet alle hostingproviders zijn ook registrar. Vaak werken registrars met wederverkopers (resellers).

Je ontvangt binnen vijf dagen de inloggegevens voor je registraraccount, nadat het inschrijfgeld is bijgeschreven op onze rekening en je inschrijfformulieren correct en volledig zijn ontvangen. Lees meer over de inschrijving bij registrar worden.

Ja, dat kan. Stuur een mail naar  support@sidn.nl.

Als registrar kun je domeinnamen registreren, een affiliate kan dat niet. Bovendien kun je als registrar de Whois vaker gebruiken. Je schrijft je als affiliate in om je betrokkenheid bij ons te laten zien.

De registrar-admin van je organisatie kan je wachtwoord resetten. Ben je de registrar-admin? Neem dan contact op met onze supportmedewerkers via support@sidn.nl of via +31 26352 55 55. Ben je een affiliate? Neem dan contact op met onze supportmedewerkers via support@sidn.nl of via +31 26352 55 55 .

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.