Hoe kies ik een goede zakelijke domeinnaam?

Zonder een website is succesvol ondernemen vandaag de dag erg lastig. En een website begint met het kiezen van een domeinnaam. Daar kun jehet beste even de tijd voor nemen. Een domeinnaam is namelijk bepalend voor het imago en de online vindbaarheid van jouw bedrijf. Loop daarom langs deze 8 tips voor je een domeinnaam kiest.

1. Kort en makkelijk te onthouden

Een goede domeinnaam moet makkelijk te onthouden zijn. Als je kiest voor sportschoolensaunadewilgenberg.nl dan heb je grote kans dat veel mensen het vergeten zijn tegen de tijd dat ze achter de computer zitten. Daarom is het slim om voor een korte domeinnaam te kiezen.

2. Gebruik je bedrijfsnaam

Het is het meest ideaal als je jouw bedrijfsnaam als zakelijke domeinnaam kunt gebruiken. Dan hoeven je contacten maar één naam te onthouden. Echter moet jouw bedrijfsnaam dan wel voldoen aan de criteria die je verderop in deze lijst tegenkomt.

3. Voorkom verwarring

Zorg ervoor dat je de spelling simpel houdt. Het is niet aan te raden om woorden te vervangen voor cijfers, bijvoorbeeld 4youroffice.nl of iets dergelijks. Dat is niet alleen verwarrend, maar kan ook wat minder professioneel overkomen.

4. Gebruik geen streepjes

Gebruik geen streepjes in je domeinnaam. Waarom zou je kiezen voor buiten-koken.nl als je ook buitenkoken.nl vast kunt leggen? Als je voor een streepje kiest omdat de domeinnaam zonder streepje al bezet is, dan kun je beter een compleet andere domeinnaam kiezen. Mensen zullen jouw website mét streepje altijd verwarren met die zónder streepje.

5. Denk na over je extensie

Kies voor een domeinnaamextensie die past bij jouw doelen. Als je een Nederlands bedrijf hebt dat de Nederlandse markt bedient, dan is .nl de meest logische keuze. Uit onderzoek van SIDN blijkt dat .nl de extensie is die in Nederland het meest positieve imago heeft. Heb je internationale ambities? Dan kun je juist beter ook voor .com kiezen.

6. Kies voor zoekmachinevriendelijk

De naam van jouw bedrijf is de meest logische keuze voor jouw domeinnaam. Maar je kunt het ook over een andere boeg gooien. Als blijkt dat er door mensen veel gegoogeld wordt naar ‘schoenmaker in Best’ en jij een schoenmaker bent in Best, dan kun je ook kiezen voor schoenmakerinbest.nl. Dan heb je grotere kans bovenaan de zoekresultaten te eindigen.

7. Beperk je niet tot één domeinnaam

Je hoeft je niet te beperken tot één domeinnaam. Natuurlijk moet er wel één zijn waarmee je naar buiten treedt, maar je kunt ook andere namen vastleggen en deze doorlinken naar jouw website. Als je bijvoorbeeld zwartetas.nl als domeinnaam hebt, is het slim om zwartetassen.nl ook te registreren. Wanneer mensen die laatste domeinnaam intikken dan kun je ervoor zorgen dat ze automatisch op zwartetas.nl terechtkomen. Het is ook slim om zwarte-tas.nl en zwarte-tassen.nl vast te leggen. Anders kan een andere partij ermee aan de haal gaan.

8. Gebruik geen bestaande merknamen

Probeer niet mee te liften op succes van al bestaande merken door deze in een bepaalde variant in je domeinnaam te verwerken. Chanelfashiondordrecht.nl bijvoorbeeld. Je kunt een flinke claim krijgen en bovendien staat het onprofessioneel. Maar je zou natuurlijk ook onbewust een naam kunnen verzinnen die al gebruikt wordt door een gevestigd merk of bedrijf. Om dit te voorkomen is het verstandig om dit vooraf te checkenin het handelsregister of in het merkenregister.

Vind je het lastig om een goede, beschikbare domeinnaam te kiezen? Probeer dan eens onze suggestietool op sidn.nl.

Downloads

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.