Wat bepaalt of klanten verlengen?

Renewalpatronen van een .nl-domeinnaam

Tot voor kort draaide de Nederlandse domeinnaammarkt vooral om het genereren van nieuwe registraties. In de afgelopen jaren is echter de groei afgenomen en is de nadruk bij registrars steeds meer op klantbehoud komen te liggen. Ervoor zorgen dat de houder blijft en niet opzegt. Een belangrijke mijlpaal daarbij is de overgang van het eerste naar het tweede jaar. Gedurende het eerste jaar maakt de klant vaak gebruik van een aantrekkelijk actietarief. Vanaf het tweede jaar betaalt hij meestal een reguliere prijs, ook wel ‘renewalprijs’ genoemd. De vraag is dan of de domeinnaamhouder de domeinnaam dan waardevol genoeg vindt om deze te behouden? Zet de houder de relatie voort in een nieuw contract voor een jaar dan spreken we in de domeinnaamsector van een ‘renewal’.  

Renewals belangrijk voor .nl 

Nu renewals steeds belangrijker worden voor het gebruik en de langetermijngroei van .nl, doen we hier ook meer onderzoek naar. Intern op basis van .nl-data en in samenwerking met andere Europese registry’s kijken wij volgens welke patronen renewals verlopen en hoe wij die patronen kunnen toepassen om het actief gebruik van .nl-domeinnamen te stimuleren. Daarbij spelen registrars en resellers natuurlijk een sleutelrol. Komende tijd delen wij daarom regelmatig inzichten uit onze onderzoeken met je om je te helpen klanten te activeren en te behouden. 

Gebruik renewalrate 

In dit artikel gaan wij in op de renewalrate van de.nl-zone. Dat wil zeggen: het percentage .nl-domeinnamen dat na een jaar met minimaal een jaar verlengd wordt. Dit gaat dus alleen over jaartermijnen. Domeinnamen die vanuit quarantaine worden hersteld, tellen in dit cijfer niet mee. Mede daarom is de renewalrate niet hetzelfde als het totaal aantal registraties in procenten min het percentage opheffingen. De renewalrate voor .nl kun je gebruiken om de renewals van .nl-domeinnamen in je eigen portfolio te benchmarken. Ook kun je de renewalrates van verschillende extensies in je portfolio vergelijken. Wil je meer doen met deze inzichten? Lees dan onderaan dit artikel hoe wij je verder kunnen helpen. 

Renewalrate voor .nl 

Onderstaande grafiek geeft de renewalrate  van .nl-domeinnamen over de eerste 5 jaren weer. De zwarte lijn is een benchmark samengesteld uit gemiddelde renewalrates van grote Europese ccTLD’s. Het betreft een meting van dit jaar, dus de domeinnamen zijn tussen 2020 en 2025 geregistreerd. De gemiddelde levensduur van deze domeinnamen is 3,18 jaar.    Grafiek 1: renewalrate .nl-domeinnamen per jaar met Europese benchmark (bron: SIDN/CENTR.org) 

Grafiek renewalrate .nl-domeinnamen per jaar met Europese benchmark.
1e jaar renewalrate .nl 61,74% terwijl de benchmark CENTR aangeeft 54,40%
2e jaar renewalrate .nl 72,71% terwijl de benchmark CENTR aangeeft 73,30%
3e jaar renewalrate .nl 81,73% terwijl de benchmark CENTR aangeeft 79,40%
4e jaar renewalrate .nl 84,44% terwijl de benchmark CENTR aangeeft 82,10%
5e jaar renewalrate .nl 83,97% terwijl de benchmark CENTR aangeeft 84,44%

Wat opvalt ten opzichte van de Europese cijfers is dat de renewalrate in het eerste jaar veel hoger ligt. Hier is geen sluitende verklaring voor, behalve dat enkele Europese collega's een zeer hoge omloopsnelheid in het eerste jaar hebben en daardoor het gemiddelde naar beneden halen. De onderlinge verschillen tussen landen zijn in het eerste jaar behoorlijk hoog. Toch is meteen duidelijk waar de winst in klantbehoud te behalen is: aan het einde van het eerste jaar. De vraag is nu wat niet-verlengde domeinnamen onderscheidt van verlengde?

Renewalrate en actief gebruik 

De meest eenvoudige manier om actief gebruik te meten is het detecteren van content op een domeinnaam. Een methode die helaas een belangrijke beperking kent: het is niet mogelijk om van buitenaf te zien of een domeinnaam voor mail gebruikt wordt. MX-records kunnen een indicator zijn, maar geven geen zekerheid. Kijken wij naar de statistieken van opheffingen in het afgelopen jaar dan zien wij, niet verrassend, dat domeinnamen met weinig of geen content oververtegenwoordigd zijn in de opheffingen.   Dit is in lijn met de CENTR Study uit 2024 naar het verband tussen gebruik en renewals. Daaruit bleek dat domeinnamen zonder content een renewalrate kenden van 70,3%, tegen 90,3% voor domeinnamen met zogenaamde  highcontent. Wat iedere site omvat met meer dan enkele kilobytes voor een parking of ‘under construction’ pagina. Wat iedere site omvat met meer dan enkele kilobytes voor een parking of ‘under construction’ pagina.    Grafiek 2: aandeel verschillende contentniveaus in opheffingen en totale zone (bron: SIDN Labs). 

aandeel verschillende contentniveaus in opheffingen en totale zone
Content: zone 39,22% ten opzichte van 10,29% deletes
Low content: zone 36,26% ten opzichte van 38,66% deletes
No content:24,52% tenopzichte van 51,04% deletes

Actief gebruik in jaar voor opheffing

Een belangrijke opmerking hierbij is dat van veel opgeheven domeinnamen de content in de laatste vier maanden van een registratie verwijderd worden. In andere woorden; het verdwijnen van content bij een domeinnaam na 8 maanden is een belangrijke indicator voor een opheffing. Omgekeerd geldt dat nieuwe domeinnamen gemiddeld in de eerste maand na registratie aan webcontent gekoppeld worden. Daardoor stijgt het actief gebruikspercentage twaalf maanden oor opheffing sterk naar 21%.    Grafiek 3: Percentage actief gebruikte domeinnamen (webcontent) in maanden voor opheffing (1=opheffingsmaand). 

Percentage actief gebruikte domeinnamen (webcontent) in maanden voor opheffing
13	14%
12	21%
11	19%
10	18%
9	17%
8	16,50%
7	16%
6	15%
5	13,50%
4	13%
3	12,50%
2	7,50%
1	8%
0	4%

Waarom klanten niet verlengen 

De statistieken zeggen natuurlijk iets over de motieven van houders zelf. Daarom heeft NielsenIQ in opdracht van SIDN haar panel een aantal vragen gesteld over plannen om domeinnamen op te heffen.  Grafiek 4: factoren die een belangrijke rol spelen in de beslissing om domeinnamen te verlengen (meerdere antwoorden mogelijk, n=180)? 

factoren die een belangrijke rol spelen in de beslissing om domeinnamen te verlengen
	
Prijs domeinnaam % respondenten	 31,10%	
Prijs aanvullende diensten % respondenten diensten 37,30%	
Service van de aanbieder % respondenten 42,20%	
Eigen gebruik domeinnaam % respondenten 60,60%

Houders kennen alternatieven voor opheffing niet 

Opvallend is hoe vaak service van de aanbieder hier wordt genoemd. Uit de toelichting blijkt dat houders vaak niet weten dat ze ook kunnen verhuizen. Ook zijn ze vaak niet op de hoogte van de mogelijkheden voor een goedkoper pakket of het verkopen van een domeinnaam. In andere woorden: ze heffen op, omdat ze de alternatieven niet lijken te kennen.  

Kans voor behoudpoging in quarantaineperiode 

Dat gebrek aan kennis herstellen kan belangrijk zijn om opheffingen terug te draaien. Van alle opgeheven .nl-domeinnamen wordt zo’n 5% weer geactiveerd. Een terugkeeraanbod en betere voorlichting over alternatieve gebruiksmogelijkheden kan dit percentage verhogen en zo de levensduur van een .nl-domeinnaam verlengen. 

Meer inzichten in komende tijd 

Komende maanden publiceren wij regelmatig nieuwe inzichten over renewals en zullen wij de bestaande cijfers updaten. Wij informeren je hierover via onze site en de registrarnieuwsbrief. Ons datateam werkt ook aan een nieuw platform om belangrijke cijfers via rapportages met registrars te delen. Ook hierover houden wij je op de hoogte. 

Hoe kan SIDN mij helpen?

Zoals je hebt kunnen lezen, heb je als registrar verschillende mogelijkheden om opheffingen van .nl-domeinnamen te voorkomen. Bijvoorbeeld door je klanten actief te informeren over het behouden van hun domeinnaam. Of door hen te stimuleren creatieve ideeën te ontwikkelen met hun bestaande domein. Inspiratie en voorbeelden zijn te vinden in onze toolkits. Ondersteuning kun je aanvragen op de pagina voor co-funded-marketingcampagnes. Of neem contact met ons op via support@sidn.nl