Startende ondernemers: motor achter .nl

Nederland is een land waar veel mensen dromen van een eigen onderneming. Toegegeven: het blijft vaak bij dromen, maar de intentie blijft. Nergens is dat duidelijker dan in het .nl-domein waar die droom onder nieuwe houders inmiddels het belangrijkste registratiemotief is. Wat is de betekenis van online starten voor .nl en wat zegt dat over de manier waarop Nederlanders omgaan met internet.

750.000 bedrijfswebsites en webshops in .nl

Binnen .nl zijn er ruim 750.000 zakelijke websites en webshops zichtbaar actief. Dat is een minderheid van de gehele zone (5,6 miljoen), maar het belang van deze groep is niet te onderschatten. Tal van andere domeinnamen verwijzen naar deze sites en tezamen zijn zij verantwoordelijk voor meer dan 80% van de websitebezoeken van Nederlandse internetgebruikers.

.nl wekt vertrouwen

.nl Is mede daardoor een domein dat zakelijk vertrouwen wekt. Uit het onderzoek 'Trends in Internetgebruik' dat SIDN uitvoerde in samenwerking met Bureau GfK, blijkt dat bezoeken aan .nl-websites bovengemiddeld vaak een zakelijk karakter hebben. Het aandeel van .nl in zakelijke website bezoeken ligt met 80% aanzienlijk hoger dan gemiddeld. De reden? Nederlanders willen weten met wie ze zaken doen en de Nederlandse extensie .nl wekt vertrouwen.

Nederlands kiezen massaal voor .nl

Niet zo gek dus dat diezelfde Nederlanders massaal voor .nl kiezen als ze zelf een domeinnaam gaan registreren. De droom van een eigen onderneming triggert steeds meer mensen om nu alvast een goede domeinnaam vast te leggen. Onder mensen onder de 30 jaar is het zelfs met voorsprong de belangrijkste reden. Alleen wanneer de ambities duidelijk een mondiaal karakter hebben, kiezen mensen voor .com. Andere extensies komen pas in beeld wanneer in deze domeinen geen geschikt alternatief voorhanden is.

Een goede domeinnamen draagt bij aan zakelijk imago

Die trend wordt nog versterkt door de veranderende rol van domeinnamen in onze internetnavigatie. Voorheen wilden mensen vooral een domeinnaam voor privédoeleinden. In het huidige tijdperk wordt die behoefte steeds meer ingevuld door Social Media. Games worden meer en meer gespeeld via apps in plaats van websites. Het is dus logisch dat domeinnamen daardoor steeds meer zakelijk gebruikt worden. Opvallend genoeg leidt dit niet tot minder vraag van particulieren naar domeinnamen. Integendeel: in het zzp-tijdperk verdienen steeds meer mensen hun inkomen zonder dat zij een werkgever hebben. Een goede eigen domeinnaam draagt bij aan je zakelijke imago.

Samenwerking met MKB Servicedesk en KvK

Daarom steunt SIDN initiatieven die mensen helpen om hun ondernemersdroom online te verwezenlijken. Zo werken wij samen met de MKB servicedesk om startende ondernemers voor te lichten. Op de online ondernemersdesk vind je de eerste berichten over hoe je een goede domeinnaam kiest. Ook dragen wij op 7 november aanstaande bij aan de KvK Startersdag in Arnhem. Want online starters zijn de motor achter .nl en daarmee achter de Nederlandse internetindustrie.

Reacties

Michiel_Hennekes

Michiel Henneke

Marketingmanager

+31 26 352 55 00

michiel.henneke@sidn.nl

  • vrijdag 2 februari 2018

    SIDN Labs

    Herontwerp van SPIN naar een referentieplatform voor veilige en privacy-vriendelijke IoT-thuisnetwerken

    Thumb-Internet-of-Things

    Voor veilige en privacy-vriendelijke IoT-thuisnetwerken

    Lees meer
  • woensdag 28 maart 2018

    .nl-domeinnaam

    SIDN analyseert belsimpel.nl

    SIDN-analyseert-Belsimpel-thumbail

    Van een startkapitaal van € 2.000,- naar een omzet van € 200 miljoen

    Lees meer
  • vrijdag 19 april 2019

    SIDN Labs

    SIDN gaat adoptie van internetstandaard DANE stimuleren

    Thumb-e-mail

    Standaard voor veiliger e-mail wordt onderdeel van de Registrar Scorecard

    Lees meer

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.