Social media voor ondernemers: maak je niet te afhankelijk

Vergeet nooit wat echt van jezelf is

Op 29 en 30 januari vonden de de jaarlijkse Webwinkel Vakdagen plaats in de Jaarbeurs Utrecht. Ruim 20.000 e-commerceprofessionals bezochten de beurs. SIDN was indirect vertegenwoordigd door registrars Mijndomein, PCextreme en XXL Hosting. Het event is een goede graadmeter voor actuele trends in de e-commerce. Een terugkerende vraag in het programma was: hoe ga je als online ondernemer om met social media?

Trends in internetgebruik

Juul Manders keynote-spreker

Een van de meest interessante keynote-sprekers tijdens het event was Juul Manders, ondernemer en CEO van bedrijven als BALR, Wannahaves en 433. Manders heeft bijzonder veel succes behaald met het via social media promoten van merken. Zowel zijn eigen als die van derden. 433, een social media platform over voetbal, is zelfs een mondiale speler in dit veld met miljarden views wereldwijd.

Concurreren met heel grote merken

Manders is lovend over social media. Zijn cases laten zien dat hij zich als een vis in het water voelt in de wereld van likes, posts en influencers. Interessant is dat zijn werkwijze vooral voor kleine ondernemers positief is: zijn strategie draait om snel schakelen, opvallen en verantwoordelijkheid niet over te veel schijven verdelen. Mede daardoor kan hij concurreren met heel grote merken.

Organisch bereik op social media minimaal

Toch roept zijn verhaal ook vragen op over de limieten van social media. Manders geeft aan dat een eigen volgersbase essentieel is om succesvol te zijn. Het woord ‘eigen’ is alleen misleidend, je eigen volgers zijn namelijk niet van jou, maar van Facebook of LinkedIn, of welk medium je dan ook gebruikt. In de afgelopen jaren hebben die platforms het organisch bereiken van volgers steeds lastiger en duurder gemaakt. Zo wordt een post van een ondernemer op LinkedIn vaak aan niet meer dan 5% van de volgers getoond.

Kun je structureel bouwen op social media?

Dat roept de vraag op in hoeverre je als ondernemer structureel kunt bouwen op social media. Wat als de afhankelijkheid te groot wordt. Zijn de prijzen van de platforms niet te hoog? Manders heeft in dit opzicht vertrouwen in de markt. In antwoord op een vraag die ik hem hierover stelde, gaf hij aan dat de dynamiek in de bedrijfstak social media (bijv. de recente opkomst van TikTok) en de common sense van de bestuurders voldoende is om de platforms toegankelijk te houden.

Het is de vraag of dit niet te veel wensdenken is. Ook TikTok kan overgenomen worden of wegkwijnen. Het zal niet de eerste keer zijn dat de focus op aandeelhouders bij grote bedrijven ten koste gaat van hun langetermijnperspectief. Manders’ eigen succes in het concurreren met grotere organisaties is een goed voorbeeld.

Vergeet nooit wat echt van jezelf is

Daarom wil ik ondernemers adviseren: onderken het belang van social media, investeer erin en heb er succes mee, maar vergeet nooit wat echt van jezelf is. Eigen klanten, waarvan jij de contactgegevens hebt en mag gebruiken en eigen content op een eigen platform, daarmee ben je nooit volledig afhankelijk van een derde partij. Ongeacht wie dat is.