Nederlandse domeinnaammarkt verder gekrompen in eerste helft 2025
Ondernemers steeds kritischer in uitdagend ondernemersklimaat
Ondernemers steeds kritischer in uitdagend ondernemersklimaat
In de eerste helft van 2025 is de Nederlandse domeinnaammarkt gekrompen. Hoewel nog niet alle domeinnaamextensies hun cijfers hebben gepubliceerd, blijkt dit uit de cijfers van marktleiders .nl (-1,55%) en .com (- 5,2% in Q1). Samen zijn deze TLD’s goed voor 84% van alle in Nederland geregistreerde namen. Het aantal domeinnamen onder nieuwe TLD’s in Nederland steeg flink met 21%, maar dat gaat om een veel kleiner aantal domeinnamen.
Kijkend naar de onderliggende oorzaken lijkt het erop dat het ondernemersklimaat leidt tot meer opheffingen, omdat ondernemers kritisch naar hun online assets, waaronder hun domeinnaamportfolio kijken. Daarbij speelt wellicht ook een rol dat de kosten van hostingdiensten in de laatste jaren gestegen zijn. Providers verhoogden hun prijzen, deels onder druk van inflatie en hogere energieprijzen. Ook lijken ondernemers zich er steeds meer van bewust dat ze voor hun websites en domeinnamen de beveiliging op orde moeten hebben en dat dat een kleiner portfolio dan eenvoudiger is.
Registraties van domeinnamen worden vooral zakelijk gedreven. Daarom volgen wij de statistieken van het CBS en de KVK nauwgezet. In het eerste halfjaar van 2025 nam het totaal aantal actieve bedrijven nog licht toe (1,4%), maar dat was de laagste groei in 25 jaar. De voornaamste reden is een recordaantal bedrijfsbeëindigingen (+23% jaar-op-jaar) in combinatie met een dalend aantal starters (-17% jaar-op-jaar).
Deze terugval weerspiegelt het economische sentiment. Het consumentenvertrouwen, een andere belangrijke indicator staat op een zeer laag niveau van -36. Fors onder het langjarig gemiddelde van -10. Door geopolitieke spanningen en weinig vertrouwen in de toekomst houden consumenten de hand op de knip. Dit leidt tot een lagere bezettingsgraad bij vooral industriële bedrijven, omdat de beschikbare capaciteit structureel groter is dan de vraag.
De .nl-zone liet in de eerste helft van 2025 opnieuw geen herstel zien. Sterker nog, de krimp zette versneld door met een afname van 1,55%, vergeleken met 1,12% in de tweede helft van 2024 en 0,8% in de eerste helft van dat jaar. Deze terugval is vooral te wijten aan grootschalige opheffingen. Positief is dat het aantal nieuwe registraties iets toenam ten opzichte van H2 2024 (+4%).
Die nieuwe registraties leunen sterker dan voorheen op houders die voor het eerst een website bouwen, want bij bestaande houders staat de intentie om nieuwe domeinnamen te registreren juist op een laag niveau. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse monitor die NielsenIQ uitvoert in opdracht van SIDN. In 2023 had 27% van de bestaande domeinnaamhouders extra registratieplannen, nu 20%. Bij niet-houders steeg deze intentie juist van 4,5% naar 6,6%.
Internationaal groeide de domeinnaammarkt in het eerste kwartaal van 2025 met 1,1%, wat neerkomt op een jaar-op-jaar-groei van 1,7%. De .com-extensie kromp wereldwijd in 2024 (-1,3%), maar won tot voor kort in Nederland juist aan populariteit. Dat lijkt deels te komen, doordat startende ondernemers vaker een voorkeur hebben voor .com met het oog op internationale expansie, maar ook door marketing van Verisign, het bedrijf achter .com.
Belangrijk voor het komende halfjaar wordt de ontwikkeling van het aantal ondernemingen in Nederland. Houdt de beëindigingspiek aan of gaan wij herstel zien? En komen er weer meer startende ondernemingen bij? Het is een macrofactor die lastig te voorspellen is, maar van grote invloed op de ontwikkeling van .nl.