Verificatie registratiegegevens

De betrouwbaarheid van het .nl-domein staat bij ons hoog in het vaandel. Frauduleuze zaken passen daar dus niet bij. Als wij het idee hebben dat een .nl-domeinnaam hiervoor gebruikt wordt, kunnen we een onderzoek starten om de registratiegegevens te verifiëren. Als de houder niet binnen 5 dagen aantoont dat de registratiegegevens correct zijn, dan kunnen wij de nameservers ontkoppelen. Hierdoor worden de domeinnaam en bijbehorende website onbereikbaar. Dit baseren we op artikel 18 van de algemene voorwaarden voor .nl-domeinnaamhouders.

Wanneer doen we dit?

Ons vermoeden moet onderbouwd zijn. Bijvoorbeeld als we vermoeden dat er sprake is van een fake webshop. Daarbij komt dat we de korte termijn van 5 dagen voor het aantonen dat de registratiegegevens correct zijn, alleen toepassen als het om een zakelijke registratie gaat. Dit leiden we bijvoorbeeld af aan het aanbieden van producten op de website, of omdat aan de houdernaam zelf te zien is dat het om een zakelijke registratie gaat.

We behandelen dit soort situaties heel zorgvuldig en betrekken altijd meerdere deskundige medewerkers. Zowel bij de beoordeling of we deze procedure inzetten als bij de beoordeling of de juistheid van de gegevens voldoende is aangetoond. 

Als we besluiten de registratiegegevens te verifiëren

Als we besluiten om de registratiegegevens te verifiëren, dan vragen we zowel de domeinnaamhouder als de registrar per mail om de identiteit van de houder en de correctheid van zijn gegevens aan te tonen. In deze mail maken we duidelijk dat als er niet tijdig actie ondernomen wordt, wij de nameservers kunnen ontkoppelen. Als we binnen de 3 dagen nog geen reactie hebben gekregen op onze mail, dan sturen we ons verzoek nog een keer.

We mailen hierbij de volgende contactpersonen die bij de domeinnaam geregistreerd zijn:

  • Domeinnaamhouder

  • Admin-c

  • Registrar van de domeinnaam

    • Registrar contactpersoon

  • Abuse-contact van de registrar (indien bekend)

Na 5 dagen maken we de domeinnaam onbereikbaar

Is na 5 dagen de identiteit van de houder niet aangetoond, dan ontkoppelen wij de nameservers. Hierdoor wordt de domeinnaam, en daarmee ook de website, onbereikbaar. We ontkoppelen alleen de nameservers, de domeinnaamregistratie blijft wel bestaan. 

Beëindiging van het abonnement

Nadat een domeinnaam inactief gemaakt is, informeren we de registrar en de houder hierover per mail. Deze mail bevat ook de mededeling dat besloten is tot beëindiging van het abonnement op de domeinnaam. Dit baseren we op artikel 16 van de algemene voorwaarden voor .nl-domeinnaamhouders.

In de mail leggen we uit wat de houder of de registrar kan doen om de domeinnaam weer te activeren en/of beëindiging van het abonnement te voorkomen. 

Bel of mail gerust als je vragen hebt

Je bereikt ons op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur op +31 (26) 352 55 55 of mail naar support@sidn.nl.

  • vrijdag 2 februari 2018

    SIDN Labs

    Herontwerp van SPIN naar een referentieplatform voor veilige en privacy-vriendelijke IoT-thuisnetwerken

    Thumb-Internet-of-Things

    Voor veilige en privacy-vriendelijke IoT-thuisnetwerken

    Lees meer
  • woensdag 11 april 2018

    DNSSEC

    Pilot DNSSEC-validerende DNS-service succesvol afgesloten

    Thumb-people-data-protection

    "Nederlandse access providers moeten dringend gaan valideren"

    Lees meer
  • dinsdag 18 juni 2019

    Over SIDN

    Ontmoet SIDN op de KvK Startersdag in Utrecht

    KVK Startersdag

    Zaterdag 22 juni van 10.00 - 16.00 uur

    Lees meer

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.