SIDN publiceert jaarverslag 2014

In 2014 was het internet meer dan ooit een gamechanger. Het zette bestaande conventies op zijn kop en bedreigde de gevestigde orde. Vooral sectoren die verzuimden om een antwoord te vinden op de ontevredenheid van hun klanten, merkten dat. Steeds meer bedrijven die begrijpen waar het om draait in een deeleconomie krijgen voet aan de grond. Uber was misschien wel het meest geruchtmakende voorbeeld, maar ook Airbnb zorgde voor onrust in zijn sector. En het internet maakt dit mogelijk. Omdat steeds meer mensen toegang hebben tot snel en voordelig internet, zowel vast als mobiel, kunnen deze bedrijven floreren. En moeten bestaande structuren en regels worden aangepast. Dit leest u in ons jaarverslag over 2014, wat we vandaag publiceerden op www.sidn.nl/jaarverslag2014.

Vertrouwen is cruciaal

“Als wereldwijd meer mensen toegang krijgen en het internet-of-things zich verder ontwikkelt, wordt het internet op nog veel meer gebieden een gamechanger. Een bepalende factor waardoor zaken sneller, efficiënter en prettiger verlopen. Die nieuwe diensten, producten en markten doet ontstaan waarvan we tien jaar terug niet konden dromen,” aldus Roelof Meijer, algemeen directeur van SIDN. “Dankzij het internet groeit een goed idee sneller dan ooit uit tot een internationaal succesvolle dienst. Cruciaal voor deze ontwikkeling is het vertrouwen dat gebruikers hebben in het internet. En SIDN levert daar een belangrijke bijdrage aan. Met name in Nederland, maar ook daarbuiten.”

Groei .nl neemt af

Na jaren van lineaire groei neemt de groei van het aantal .nl-domeinnamen sinds 2011 af. In 2014 groeide de .nl-zone met 2,7% tot 5.531.186 .nl-domeinnamen. In 2013 was deze groei nog 5,3%. Deze afnemende groei zien we ook bij vergelijkbare landendomeinen in Europa. Roelof Meijer: “Ondanks de afname blijft de interesse in .nl-domeinnamen groot en de positie van .nl sterk. Vooral starters en bedrijven die zich op e-commerce richten, hebben een sterke voorkeur voor .nl.”

Investeren in nieuwe activiteiten

“De omvang van het .nl-domein consolideert. We verwachten voor 2015 een minimale groei en richten ons daarom samen met de .nl-registrars op het bieden van meerwaarde voor houders van .nl-domeinnamen, om zo het aantal opheffingen terug te dringen,” aldus Roelof Meijer. “Daarnaast blijven we inzetten op het ontplooien van nieuwe activiteiten. De samenwerking met Simplerinvoicing is hiervan een goed voorbeeld, maar ook de plannen met het Noorse .bv-domein bieden mooie kansen voor SIDN.”

Lees meer over deze onderwerpen in ons jaarverslag dat beschikbaar is via www.sidn.nl/jaarverslag2014.

• dinsdag 9 januari 2018

SIDN Labs

Hoe we IPv6 meten voor de Registrar Scorecard

Thumb-IPv6

Zo gaan we te werk

• dinsdag 28 november 2017

Over SIDN

Hoge waardering voor onze dienstverlening

Thumb+klanttevredenheid

Registrars waarderen ons met een 8.0

• vrijdag 22 maart 2019

Over SIDN

Meld je aan voor ID next 2019

Thumb-logo-IDnext

Hét event over de wereld van digitale identiteiten

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.