Online shopping is booming

In de eerste 6 maanden van 2017 steeg het aantal online aankooptransacties met 13%. Dat blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org. De verwachting is dat dit beeld voor heel 2017 gelijk blijft. Uit cijfers van IAB blijkt dat de uitgaven van bedrijven aan advertenties in dezelfde periode ook met 13% stegen. De onderzoeken bevestigen wat veel mensen in Nederland om zich heen al waarnemen: de online economie is booming.

Omzet per transactie groeit minder hard

Een belangrijke kanttekening is, dat de omzet per transactie minder hard groeit dan het aantal transacties. Het verschil is klein (1 procentpunt), maar geeft wel aan dat de groei steeds meer uit de kleinere aankopen komt. Dit soort transacties waren enkele jaren geleden nauwelijks rendabel. Ook zien we grote verschillen tussen branches.

Zoals verwacht wint de smartphone snel terrein

De grote schermen van de nieuwste modellen en de mogelijkheid om met een app te betalen zonder een paslezer van je bank, heeft de aantrekkelijkheid van dit device sterk verhoogd. 7% van alle aankopen gaat nu via de smartphone. Bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder. Het is te verwachten dat het aandeel van de smartphone nog wel even toeneemt.

Is dit het moment om een webshop te openen?

Met deze kennis in het achterhoofd, hoe aantrekkelijk is het dan om nu een webshop te openen? Daarover zijn de meningen verdeeld. Aan de ene kant zijn er mensen die wijzen op het Amerikaanse voorbeeld waar 2 aanbieders (Walmart en Amazon) samen de markt domineren. Rond kerstmis zijn zij zelfs goed voor 80% van alle online aankopen in de States. Het voorland voor Nederland, zo beweren sommigen.

Aan de andere kant is Nederland een zeer divers land, als het om online ondernemen gaat. Er zijn in ons kleine landje meer dan 1.000 partijen actief in de hostingbranche en meer dan 50.000 mensen actief als webwinkelier. De grote meerderheid van Nederlandse ondernemers heeft een website, terwijl in ons omringende landen (Belgiƫ) de meerderheid van ondernemers het nut daarvan niet inziet.

Nieuwe spelregels met nieuwe kansen

De markt blijft in beweging en dat biedt kansen. Een belangrijke trend komende jaren wordt de verschuiving van geschreven naar gesproken zoekopdrachten. Voor online ondernemers een veld met geheel nieuwe spelregels en dus nieuwe kansen.

Reacties

Michiel_Hennekes

Michiel Henneke

Marketingmanager

+31 26 352 55 00

michiel.henneke@sidn.nl

  • woensdag 17 april 2019

    DNSSEC

    Installatie trust anchor voor nieuwe root KSK

    Thumb-secure

    Voorkom dat domeinnamen onbereikbaar worden

    Lees meer
  • dinsdag 11 juni 2019

    SIDN Labs

    Wie klopt daar? Het classificeren van recursieve resolvers bij autoritatieve nameservers

    Thumb-knocking-at-the-door

    Dankzij hun cachevermogen kunnen ze zoekopdrachten razendsnel uitvoeren.

    Lees meer
  • maandag 29 januari 2018

    .nl-domeinnaam

    73% van de zakelijke registrants kiest .nl

    Thumb-illustration-charts

    Omdat het makkelijk gaat en omdat ze het betrouwbare imago van .nl waarderen

    Lees meer

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.