Nieuwkomers leren kennen onder het genot van een taartje

Met de Welcome-app wordt sociaal integreren een piece of cake

Integreren in een nieuw land is lastig. Om te kunnen integreren ben je vaak genoodzaakt om de taal te leren, bekend te raken met gewoontes en gebruiken, werk te vinden en een sociaal netwerk op te bouwen. Maar hoe kom je in contact met mensen die niet dezelfde taal spreken? Waar begin je? Volgens de initiatiefnemers van Welcome Nederland, kunnen we allemaal ons steentje bijdragen in zo’n integratieproces. Geen lange trajecten of buddyprojecten, wat voor veel mensen een te hoge drempel is, maar een online applicatie waarmee jij als local in enkele minuten antwoord kunt geven op een vraag van een nieuwkomer of in kunt gaan op een verzoek om ergens samen te lunchen. Julius Weise, CEO en co-founder van Welcome Nederland, vertelt over de app, de ludieke #pieceofcake-challenge en de samenwerking met SIDN fonds.

Locals voelen weinig verantwoordelijkheid

“Het idee van Welcome begon tijdens mijn studie in het buitenland. Ik ontmoette een aantal West-Afrikaanse jongens met wie ik voetbalde in het park. Al snel werden we vrienden. Ze vormden een grote inspiratie, doordat ze zo positief in het leven stonden ondanks alles wat ze als vluchtelingen hadden meegemaakt.”

Julius-Weise-260x260
Julius Weise, CEO en co-founder van Welcome Nederland

“Ik begon hierna met vrijwilligerswerk. Al snel merkte ik dat er een grote scheiding was tussen locals en nieuwkomers. Over het algemeen voelen locals weinig verantwoordelijkheid bij het integreren van nieuwkomers, terwijl zij juist een groot deel uit maken van deze integratie.” Onder de noemer Stichting Blendin ontwikkelde Julius, samen met een vriend, een online platform dat mensen met elkaar verbindt op basis van gelijkwaardigheid.

Een plek voor zowel sociale als professionele contacten

“We kwamen erachter dat er ontzettend veel organisaties in Nederland zijn die zich richten op nieuwkomers, maar zij werken slecht samen. Ook onze verschillende projecten waren nauwelijks verbonden.” Daarom besloot het duo, in de zomer van 2018, om met de bedenkers van de Welcome-app in zee te gaan. Met de Nederlandse versie van deze oorspronkelijk Zweedse app kunnen nieuwkomers makkelijk in contact komen met locals, maar ook met andere organisaties en programma’s. Het platform biedt een plek voor zowel sociale als professionele contacten, maar ook antwoord op allerlei vragen en een groot aanbod van evenementen en activiteiten. Via het platform kun je mensen eenvoudig uitnodigen voor een lunch, ontdek je evenementen en activiteiten bij jou in de buurt en beantwoord je in enkele seconden vragen van nieuwkomers. Van studie of werk gerelateerde vragen tot ‘Waar eet je de beste traditionele Nederlandse maaltijden?’ of ‘Wie weet een plek waar ik gitaar kan leren spelen?’. Het kost ons vaak enkele seconden en kan voor een nieuwkomer een belangrijke stap zijn in zijn integratieproces.

Welcome.app-1

#pieceofcake

Samen een taartje eten, zo simpel kan het dus zijn. Julius en zijn team streven niet naar maandenlange integratie-trajecten: “Integratie is zo’n beladen woord geworden, maar het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.” Onlangs lanceerden zij daarom de #pieceofcake-challenge waarin ze app-gebruikers uitdagen om een taartje te eten met elkaar en dit vast te leggen. “Het komt voor dat mensen die de app gebruiken de helft van hun geld sparen voor een treinkaartje zodat ze met iemand kunnen lunchen die ze via de app kennen. Terwijl ze al zo weinig geld hebben. Dat is bijzonder om te horen”, vertelt Julius.

Een oplossing voor een maatschappelijk vraagstuk

Met steun van SIDN fonds hebben Julius en zijn team de Nederlandse versie van de Welcome-app kunnen door ontwikkelen. Daarnaast hebben zij kennis opgedaan tijdens kennissessies die het fonds organiseert en zijn zij via SIDN fonds in contact gekomen met andere initiatieven. Marieke van der Kruijs, projectcoördinator bij SIDN fonds, vertelt waarom het fonds het project ondersteunt: “Welcome zet internet in om een oplossing te bieden voor een maatschappelijk vraagstuk. Wij vinden het bijzonder om te zien hoe dit enthousiaste team een beproefd concept uit Zweden haalt, en haar eigen merk aan de kant durfde te zetten, om uiteindelijk het grotere doel van minder versnippering te bereiken en bij te dragen aan betere integratie.”

Welcome.app-2

Het centrale platform

Voor het Welcome Nederland-team stopt het niet bij de Nederlandse versie van de app. Julius: “We willen hét centrale platform voor integratie worden en in alle Europese landen actief zijn. Een soort Facebook, maar dan rondom dit thema.” Hier kun jij als local aan bijdragen door een bedrag te doneren. Maar jij kunt ook met jouw bedrijf of organisatie meedoen. “Bied een lunch aan op kantoor, nodig een nieuwkomer uit voor een gesprek en kom zo in contact met nieuw talent”, aldus Julius. De impact die je hiermee maakt wordt vervolgens getrackt op het platform. Beantwoord jij vandaag nog je eerste vraag of ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie of bedrijf? Lees alles over het initiatief op de Welcome-website en download de app via de App Store of Google Play Store.

Reacties

  • donderdag 11 april 2019

    Veilig internet

    Retailmerken populair als domeinnaam van phishingwebsites

    Thumb-Albert-Heijn-winkelmandje

    Analyse Nederlandse retailmerken: voeding en genotsmiddelen bovengemiddeld vaak slachtoffer

    Lees meer
  • maandag 27 mei 2019

    Over SIDN

    Samenwerken in het digitale tijdperk

    Thumb-City-Hall-of-The-Hague

    Kom op 19 en 20 juni naar EuroDIG 2019 in Den Haag

    Lees meer
  • maandag 8 oktober 2018

    Over SIDN

    Kom op 29 november naar SIDN Connect

    Thumb-SIDN-Connect-KNVB

    Bekijk het volledige programma

    Lees meer

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.