Mark startte in mei bij SIDN als communicatieadviseur

Werken bij SIDN, hoe is dat?

Nog in de coronaperiode aan een nieuwe baan beginnen. Dat gaat vast niet hoe je het jezelf had voorgesteld. Wij vroegen het aan Mark Sluijmers, hij startte in mei 2021 bij SIDN.

Mark Sluimers, communicatieadviseur bij SIDN

Aan een nieuwe baan beginnen tijdens corona, hoe was dat?

‘’Het viel mij eerlijk gezegd best mee. Ik voelde mij heel snel thuis binnen SIDN en bij alle collega’s. Ondanks dat ik dus remote moest starten met mijn nieuwe baan. Wat ik wel lastig vond tijdens mijn start (en nog steeds vind) is dat je echt meer energie moet steken in het leren kennen van het bedrijf. Het kostte in het begin echt wel tijd om uit te zoeken bij wie ik voor bepaalde zaken moest zijn, ook is het lastiger om de interne cultuur goed te leren kennen vanuit huis. Maar dit alles maakte het gelukkig niet vervelend of lastig, het was gewoon anders. Het is natuurlijk ook niet alledaags om op deze manier een met een nieuwe baan te starten en dat is ook wel weer heel leuk!’’

Hoe zag je eerste week eruit?

‘’Mijn eerste week bestond vooral uit veel online kennismakingen. Gelukkig mochten we toen al 1x per week naar kantoor en kon ik mijn eigen team meteen in het ‘echt’ ontmoeten en leren kennen. Dat scheelde een hele hoop. Daarnaast was het ook veel inlezen, maar er stonden ook meteen hele concrete opdrachtjes voor mij klaar. Zoals: bekijk deze pagina’s eens en vertel wat zou jij anders doen of zou verbeteren. Of iets simpels als een voorstelberichtje voor het intranet maken. Deze mix tussen lezen, kennismaken met collega’s en het bedrijf, maar dus ook vrij snel aan de slag met kleine opdrachten vond ik heel prettig.’’

Heb je het idee dat je SIDN als organisatie al goed kent?

‘’Ik werk er nu ongeveer een half jaar en heb wel het idee dat ik de mensen en interne cultuur goed ken. SIDN heeft echt een heel menselijk gezicht als organisatie maar ook fijne collega’s die altijd voor je klaar staan. Ik heb ook het gevoel dat ik goed in mijn functie zit en snap wat er van mij en mijn werk verwacht wordt. Wel merk ik dat de technische kennis binnen het bedrijf lastige materie is en dat dit echt tijd nodig heeft om het jezelf eigen te maken.’’

Wat vind je lastig?

‘’Wat ik nog wel lastig vind is het overzicht bewaren. Je wordt snel overal bij betrokken en je kan al vlot volledig meedraaien. Maar daardoor heb je zeker in het begin wel soms het gevoel dat je echt goed je eigen tijd en agenda moet bewaken. Maar daarnaast is iedereen zo behulpzaam binnen SIDN dat je nooit het gevoel hebt dat je verzuipt in allerlei werkzaamheden.’’

Wat heeft je positief verrast?

‘’Ik denk vooral de mensen en interne cultuur die hier heerst, het voelt echt als een familie. Het is echt een technisch bedrijf maar wel met een menselijk gezicht. Vooral de energie die hier hangt en de mensen die er werken hebben mij echt positief verrast.’’

Hoe is het om nu hybride te mogen werken en weer naar kantoor te kunnen?

‘’Heerlijk! Ik vind de combi van thuis en op kantoor werken echt ideaal. Thuiswerken draagt bij aan mijn productiviteit en ik ben beter in staat om mijn tijd in te delen. Maar op kantoor werken vervult voor mij echt het sociale aspect van ergens werken. De verbinding en sociale interactie die je fysiek op kantoor hebt is echt anders dan op een scherm.’’

Hoe zie je jouw toekomst binnen SIDN?

‘’Ik werk er nog maar kort maar hoop dat ik van de SIDN Academy een groot succes kan maken! Het is echt een project geworden wat mij na aan het hart ligt en waar ik vol voor wil gaan. Het project staat echt nog aan de beginfase, hierdoor krijg ik helemaal de vrijheid om dit echt goed neer te zetten voor onze registrars en andere doelgroepen. Daarnaast hoop ik straks ook nog mooie projecten te kunnen doen waarbij we met ons communicatieteam SIDN echt op de kaart kunnen zetten bij domeinnaamhouders, maar ook daarbuiten.’’