Eenvoudig parkeren met de toegankelijke Gehandicapten ParkeerApp
Een app die bijdraagt aan een inclusievere samenleving
Een app die bijdraagt aan een inclusievere samenleving
Parkeren met een reguliere parkeerapp is voor veel mensen vanzelfsprekend. Apps zoals Yellowbrick en Parkmobile maken het mogelijk om op allerlei plekken in heel Nederland de auto te parkeren. Voor mensen met een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) is parkeren een stuk ingewikkelder. En dat terwijl de auto de vrijheid van mensen met een beperking juist vergroot. De papieren GPK is fraudegevoelig, niet gebruiksvriendelijk en Nederlandse gemeenten hanteren verschillende parkeerkosten en -regels. Daarom ontwikkelde het Centraal InkoopBureau (CIB) in samenwerking met de stichting Wij Staan op! en Aexist de toegankelijke Gehandicapten ParkeerApp (GPA). Dankzij de integratie van IRMA-software, kunnen gebruikers van de GPA zich op een veilige, privacyvriendelijke manier identificeren. Dat doen zij eenvoudig via de gratis IRMA-app op hun smartphone.
“Vanuit het CIB zijn we betrokken bij de distributie van de GPK”, vertelt Ewout van Haeften, directeur van het CIB. “De afgelopen jaren zagen we steeds meer nadelen die deze kaart met zich meebrengt. Om de kaart gebruiksvriendelijker te maken en fraude te bestrijden, was een digitale versie van de papieren GPK een logische vervolgstap.” Jiska Ogier, mede-oprichter van Wij Staan Op! en ervaringsdeskundige: “Waarden als inclusiviteit, gelijkheid en vrijheid van de gebruiker, vormen het uitgangspunt van de GPA”, stelt Jiska. “Iets relatief eenvoudigs als parkeren, speelt een enorme rol in de vrijheid van mensen met een handicap. Daarom is een gebruiksvriendelijke app die parkeren voor GPK-houders zo gemakkelijk mogelijk maakt, van groot belang. Vanaf de start is Wij Staan Op! betrokken bij de ontwikkeling van de app.
Samen met het CIB en Aexist hebben we de GPA uitgebreid met ervaringsdeskundigen getest, om de behoeften van gebruikers goed inzichtelijk te maken. De uitkomsten vertaalden we naar de app, die inmiddels beschikbaar is voor gebruik.” Om de GPA te gebruiken, registreert de gebruiker zich eenmalig via gpkapp.nl. Vervolgens kan de gebruiker zijn identiteit bekendmaken met de online identificatieplatforms IRMA of iDIN. De GPK-gebruiker vult hierna zijn gegevens en het nummer van zijn GPK in. Nadat de registratie is voltooid en de betreffende gemeente deze heeft goedgekeurd, ontvangt de gebruiker een bevestigingsmail en kan hij de gratis GPA gebruiken.
“Het CIB haakte software-ontwikkelaar Aexist aan, om te ondersteunen bij de ontwikkeling van de GPA”, zegt Remko Hoekstra, programmamanager bij Aexist. “Het ontwerp van de app is simpel en toegankelijk, waardoor ook minder digitaalvaardige GPK-houders de app gemakkelijk kunnen gebruiken. In de GPA ondervangen we verschillende scenario’s, om de app zo flexibel mogelijk te maken. Zo kunnen ouders een registratie doen voor hun kind dat in het bezit is van een GPK. Ook is het mogelijk om meerdere kentekens toe te voegen in de app, zodat je niet afhankelijk bent van één auto. Daarnaast kunnen gebruikers een eenmalige of permanente machtiging geven, om anderen gebruik te laten maken van de GPA. De betreffende persoon ontvangt deze machtiging via WhatsApp, e-mail of iMessage. De GPA sluit aan bij het Nationaal Parkeer Register van de RDW en is geschikt voor landelijk gebruik. GPK-houders kunnen met de GPA parkeren in elke aangesloten gemeente en een transactie starten via de app. In de app zien zij een overzichtelijke weergave van parkeerregels in de aangesloten gemeenten.”
De opensourcesoftware van IRMA (I Reveal My Attributes) maakt gemakkelijke, veilige en gratis identificatie en authenticatie mogelijk. “Om fraude met de GPA te voorkomen, maakten we een koppeling tussen de GPA-website en IRMA”, vertelt Remko. “SIDN zorgde voor de installatie en integratie van de IRMA-software. Daarnaast beheert zij onder meer de gehele infrastructuur van IRMA. Zo draagt SIDN zorg voor de beschikbaarheid, veiligheid en schaalbaarheid van IRMA. Het grootste voordeel van IRMA voor de gebruiker is dat deze zijn gegevens zelf beheert. De gebruiker slaat persoonsgegevens, bijvoorbeeld uit de Basisregistratie Personen (BRP), op in de IRMA-app op zijn smartphone. Op verzoek geeft hij toestemming om informatie vrij te geven die op dat moment van belang is.
Persoonsgegevens staan alleen in de IRMA-app van de gebruiker en worden nooit centraal opgeslagen. Naast de regie die gebruikers hebben over hun gegevens, levert IRMA ook voordelen op voor gemeenten. Als de gebruiker zichzelf bij een GPA-aanvraag moet identificeren, weet zijn gemeente zeker dat de BRP-gegevens gevalideerd zijn. Met IRMA kunnen gemeenten gemakkelijk de gegevens controleren, waardoor ze niet genoodzaakt zijn om DigiD in hun systeem te implementeren. Daarnaast maakt de app eenvoudige controle van kentekens mogelijk, waardoor we fraude voorkomen.” Ewout: “Op dit moment kunnen GPK-houders de GPA in de gemeenten Alphen aan de Rijn en Veenendaal gebruiken. Binnenkort heb ik een afspraak met het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV), de organisatie die zich onder meer bezighoudt met het stimuleren van vernieuwing in de parkeerketen. Ook faciliteert zij gemeenten bij het digitaliseren van parkeerdiensten. Eind 2021 sloot de SHPV een convenant met een aantal gemeenten, om het gebruik van de GPA te stimuleren. We hebben goede hoop dat we, samen met betrokken partijen zoals de SHPV, de GPA en het gebruik van IRMA verder kunnen uitrollen.”
Ewout van Haeften: 'We hebben goede hoop dat we, samen met betrokken partijen zoals de SHPV, de GPA en het gebruik van IRMA verder kunnen uitrollen'.
“De komende periode ligt de focus op de doorontwikkeling en de verdere uitrol van de GPA”, zegt Ewout. “We hebben de ambitie om via de app de aanwezigheid en beschikbaarheid van parkeerplekken en de toegankelijkheid van musea, gebouwen en restaurants in gemeenten inzichtelijk te maken. Zo maken we de app nog aantrekkelijker voor de gebruiker. Om deze ambitie te realiseren, is input vanuit de gemeenten zelf nodig. Zij zijn verantwoordelijk voor het aanleveren van deze informatie. Op termijn willen we de app ook in andere Europese landen beschikbaar stellen, maar de focus ligt eerst op Nederland. Juist omdat parkeren voor GPK-houders in Nederland zo decentraal is geregeld.” “Daar sluit ik me bij aan”, zegt Jiska. “Iedereen moet mee kunnen doen in onze samenleving. De introductie van de GPA maakt het leven van GPK-houders die willen parkeren een stuk makkelijker. De app vergroot de vrijheid van mensen met een beperking en draagt bij aan een inclusievere samenleving.” Wil je meer weten over de Gehandicapten ParkeerApp of wil je de app introduceren in je gemeente? Ga naar gpkapp.nl of neem contact op met het CIB via je gpa@cib.nl.
PS. Goed om te weten: IRMA werkt zelf ook aan het verbeteren van het design van de IRMA-app, zodat deze straks goed aansluit aan de toegankelijkheidseisen.