Does size matter?

Nog niet zo lang geleden was de waarde van een domeinnaam omgekeerd evenredig aan de lengte: hoe korter, hoe waardevoller. Korte namen zijn natuurlijk makkelijker te onthouden en in te typen. Het leidde tot een run op domeinnamen met 2 of 3 karakters. Sommige handelaren registreerden zelfs alles dat maar kort was, zonder naar de betekenis te kijken.

Lange extensies succesvol

Maar de tijden zijn veranderd. De lengte van de gemiddelde domeinnaam groeit. Net als de lengte van de gemiddelde extensie. Een indicator hiervan zijn de zogenaamde city-TLD’s, topleveldomeinen van steden. Toen de nieuwe gTLD’s aangevraagd werden, kozen sommige steden ervoor de hele naam van de stad uit te schrijven. .amsterdam en .hamburg zijn hier mooie voorbeelden van. Andere steden gingen juist voor kort, zoals New York met .nyc en Barcelona met .bcn. In de praktijk blijken de langere extensies relatief succesvoller te zijn dan de afkortingen. Uitzondering is .nyc, maar die afkorting was in het dagelijks spraakgebruik altijd al populair.

Van typen naar lezen

Lengte wordt kennelijk minder een issue. De belangrijkste reden hiervoor is de veranderende manier waarop wij het internet gebruiken: een domeinnaam wordt steeds minder ingetypt en steeds meer ‘gelezen’. In 2012 waren pc en laptop nog de dominante devices om het internet te gebruiken. 69% van alle gebruikers gaf toen aan het intypen van een domeinnaam regelmatig te gebruiken als methode om een website te bereiken Bron: Trends in internetgebruik 2012). In 2016 was de smartphone dominant en typte nog maar 33% de domeinnaam in. Tegelijkertijd gaf 95% van de respondenten in een mondiaal onderzoek aan dat zij zoekresultaten mede beoordelen op basis van de naam en de domeinnaamextensie die bij het resultaat hoort (Bron: DNA).

De nieuwe ideale maten

Wanneer je een domeinnaam leest, is herkenbaarheid van de naam belangrijker dan de lengte. pannenkoeken.amsterdam heeft dan, ondanks de lengte, de voorkeur boven pnnkn.ams. Simpelweg, omdat de eerste herkenbaarder is. Toch wil dat niet zeggen dat domeinnaamlengte nu helemaal geen beperking meer is. Om een domeinnaam te kunnen lezen, is het namelijk wel handig als deze niet van het scherm van je smartphone afloopt. Als je op een iPhone 5 een zoekresultaat in Google bekijkt, zie je dat een domeinnaam van 30 karakters er makkelijk op past. Er is dan nog ruimte om www, extensie en subpagina’s weer te geven (bijvoorbeeld www.volkskrant.nl/economie). Bij meer dan 40 karakters neemt de leesbaarheid sterk af. Van de écht lange domeinnamen, tot maximaal 63 karakters, zijn er dan ook maar zo'n 28.

Schrik niet meteen van de lengte

Dus: zoek je een nieuwe domeinnaam? Schrik niet meteen van de lengte, maar kijk vooral naar de leesbaarheid: hoe oogt het in het scherm van een smartphone? Kan ik met interpunctie (koppeltekens) de leesbaarheid verbeteren of gaat het dan juist achteruit? Dat testen, is zeker de moeite waard. Ben je op zoek naar een goede .nl-domeinnaam? Kijk dan ook eens naar de suggesties die we geven als je een domeinnaam opzoekt op sidn.nl.

Reacties

Michiel_Hennekes

Michiel Henneke

Marketingmanager

+31 26 352 55 00

michiel.henneke@sidn.nl

  • dinsdag 27 november 2018

    Over SIDN

    SIDN fonds steunt 8 nieuwe pioniersprojecten

    Thumb+logo+SIDN+fonds

    Grootste deel valt binnen het jaarthema van SIDN fonds: Responsible AI

    Lees meer
  • dinsdag 24 oktober 2017

    Kennis

    Een mooie zomer voor de Nederlandse domeinnamenmarkt

    Thumb-domains

    Meer dan 9 miljoen domeinnamen

    Lees meer
  • woensdag 23 januari 2019

    Over SIDN

    Nederlandse positie IPv6 verder achteruit

    Thumb-red-arrow-going-down

    Links en rechts ingehaald

    Lees meer

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.