De internetgebruiker van de toekomst

Het World Wide Web bestaat al 30 jaar. Afgelopen najaar publiceerden we voor de 4e keer het rapport Trends in internetgebruik. Komende maand komt daar een nieuw rapport bij: Trends in security en identity. De rapporten worden goed gelezen, omdat ze veel informatie verschaffen over de hedendaagse internetgebruiker. Ze zeggen echter ook iets over waar het heen gaat. Wat is de toekomst van het internetgebruik? Hoe ziet dat er over pakweg 5 jaar uit? 4 trends en 4 voorspellingen van mij:

  1. Veel aanbod, maar via een klein aantal platforms

    Het internet is ontworpen om grenzeloos te zijn en daarmee een aanjager van globalisering. Ook beloont het schaalvoordelen. Een extra klant vergt immers zelden een extra server. Die combinatie heeft de afgelopen jaren geleid tot het ontstaan van gigantische platforms waar eigenlijk niemand omheen kan. Google, Facebook, maar ook shoppinggiganten als Ali Express domineren. In veel landen is het al praktisch onmogelijk om zonder dergelijke platforms online zaken te doen.  Platforms profiteren bovendien van de opkomst van de smartphone: onze online tijd besteden wij vooral in apps en het aantal apps dat wij per maand gebruiken blijft al 4 jaar lang hangen rond de 40. Daar als nieuwkomer tussenkomen, wordt steeds lastiger. Geen wonder dus dat steeds meer grote spelers in de markt zich als platform profileren (zoals recentelijk Zalando). Voor de gebruiker betekent het op korte termijn vooral winst: via platforms kan hij zeer snel kiezen uit een zeer groot aantal aanbieders.

  2. De internetgebruiker is niet langer anoniem Iemand bedreigen, beledigen of schofferen via internet: het is gewoon te gemakkelijk. Steeds vaker gaan er daarom stemmen op om gebruikers te identificeren. Tot nu toe was dat lastig, omdat het in Nederland ontbrak aan breed geadopteerde en universeel bruikbare digitale identiteiten. Zo is DigiD er alleen voor overheid en een aantal gerelateerde sectoren. Maar de ontwikkelingen op dit gebied gaan snel. Ook omdat economische motieven een rol spelen. Met een digitale identiteit wordt het online verkopen van diensten die nu nog een ‘kopietje paspoort’ vereisen in een keer een stuk makkelijker en goedkoper. Een voorbeeld van een mogelijke toepassing hierbij zijn ‘online flitspalen’. Over 5 jaar detecteren zoekrobots van de politie realtime grensoverschrijdend taalgebruik op Twitter. De overtreder ontvangt automatisch een proces-verbaal met boete in zijn mailbox.

  3. Veiligheid wordt een basisbehoefte Steeds meer mensen houden zich bezig met hun veiligheid op internet. Dat blijkt uit ons nieuwe rapport Trends in security. Tegelijkertijd wil maar 5% ervoor betalen. In de toekomst halen consumenten steeds meer zaken in huis die met internet verbonden zijn. 80% van deze consumenten ziet dit als een potentiële bron van onveiligheid, maar ook hier is de bereidheid om zelf te investeren gering.  Een logische uitkomst is dat overheid en bedrijfsleven steeds meer de verantwoordelijkheid voor de online veiligheid van de burger naar zich toe moeten trekken. Online security wordt een basisbehoefte. Mensen verwachten dat ze op de veiligheid van door hen aangekochte spullen kunnen vertrouwen. In het bedrijfsleven is men zich daar nog maar beperkt van bewust. Hun aanpak van cybersecurity focust zich vooral op het hacken van eigen systemen en veel minder op veiligheidsaspecten van door hen geleverde producten. De consument kan hen daar hard op afrekenen.

  4. Strong Internet, Empowered User Met een eigen digitale identiteit, gegarandeerde basisveiligheid en toegang tot een groot aantal aanbieders is de internetgebruiker van de toekomst potentieel in control. Belangrijk is wel dat hij baas blijft over zijn eigen data. Iets waarvoor de AVG hem afgelopen jaar al veel tools gegeven heeft. Uit ons te publiceren onderzoek Trends in Security & Identity blijkt dat bedrijven en consumenten online gebruik van persoonsgegevens veel serieuzer zijn gaan nemen. Een indicator van de impact die dergelijke wetgeving kan hebben.

Download het rapport Trends in internetgebruik. Het rapport Trends in security en identity verschijnt in april. Geïnteresseerd? Mail naar marketing@sidn.nl, dan sturen we het je toe.

Reacties

Michiel_Hennekes

Michiel Henneke

Marketingmanager

+31 26 352 55 00

michiel.henneke@sidn.nl

  • maandag 15 april 2019

    .nl-domeinnaam

    Nieuwe incentive ‘actief gebruik’ opgenomen in dashboard

    Thumb-button-act-now-on-keyboard

    2 nieuwe rapportages beschikbaar

    Lees meer
  • dinsdag 19 december 2017

    .nl-domeinnaam

    “We moeten SIDN scherp houden”

    Martijn-Kamphuis

    Een nieuwe voorzitter voor de VvR

    Lees meer
  • maandag 7 augustus 2017

    Veilig internet

    Domeinnaamgegevens uitgebreid met abuse-contactgegevens

    Thumb-stop-abuse

    Maakt melden van problemen makkelijker

    Lees meer

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.