Voice.com verkocht voor $ 30 miljoen

Blockchain provider Block.one betaalde vorige maand $ 30 miljoen voor de domeinnaam voice.com. Het is het hoogste publiek bekende bedrag ooit betaald voor een domeinnaam. Het oude record, sex.com, stond op $ 13 miljoen. De aankoop is niet alleen een record, maar ook een waarschuwing aan bedrijven die nieuwe namen voor hun producten en diensten bedenken. Een verkeerde keuze kan duur uitpakken.

Voice als handelsnaam

Block.one runt de cryptomunt EOSIO waarvan de waarde wordt geschat op $ 5 miljard. Het bedrijf kwam in het nieuws toen het in 2018 $ 4 miljard ophaalde op de NASDAQ en startte kort daarop met nieuwe dienstverlening onder de handelsnaam ‘Voice’ via de domeinnaam voice.io. Een zeer generieke naam, waarvoor de .com vanzelfsprekend al lang bezet was. Naarmate Voice groeide, ontdekte het bedrijf al gauw dat gebruikers voice.io negeerden en naar voice.com gingen. Het bedrijf miste dus leads en schakelde GoDaddy in om voice.com te kopen.

Domeinnaam belangrijk activum

Onmiddellijk bleek dat voice.com geen gemakkelijke aankoop zou zijn. Softwarebedrijf MicroStrategy bezat de naam al bijna 15 jaar. Het bedrijf registreerde de namen in het verleden als onderdeel van een portfolio. Dit portfolio was eerst bedoeld voor eigen diensten, maar MicroStrategy realiseerde zich al gauw dat de namen ook waardevolle activa vormden, waarmee het bedrijf haar kapitaalspositie kon versterken. Het bedrijf had geen haast deze activa van de balans te halen en had dus een prima onderhandelingspositie.

Twijfels over businesscase

Uiteindelijk wist GoDaddy de naam toch te bemachtigen voor het genoemde bedrag ex. commissie. Een peperdure aankoop voor Block.one, dat weliswaar veel te besteden had na de beursgang in 2018, maar volgend critici de verwachtingen nog moet waarmaken. Het roept de vraag op of het bedrijf niet een slimmere keuze voor haar naam had kunnen maken. Voor veel minder geld zijn er uitstekende namen te koop of vrij. Ook in het extreem grote .com-domein.

Van tevoren nadenken loont

Internetgebruikers zijn anno 2019 gewend achter iedere naam de extensie .com (internationaal) of .nl (nationaal) te plaatsen. Daarop anticiperen kan een bedrijf op termijn veel geld schelen. Ondernemers doen er daarom goed aan bij de start van hun bedrijf de keuze voor een naam goed te onderbouwen: later de naam wijzigen of een naam moeten aankopen is vaak een hard gelag.

They don’t come cheap

De aankoop is ook opvallend, omdat deze publiek is gemaakt door de verkoper. Vanuit deze partij een begrijpelijke zet. Hun boodschap aan partijen die hun andere namen willen kopen: ‘they don’t come cheap’.

Reacties

Michiel_Hennekes

Michiel Henneke

Marketingmanager

+31 26 352 55 00

michiel.henneke@sidn.nl

  • maandag 29 juli 2019

    SIDN Labs

    Sodinokibi-ransomware maakt wereldwijd veel slachtoffers

    Thumb-red-skull-shape-in-digital-environment

    Tesorion en SIDN Labs onderzoeken verspreiding Sodinokibi

    Lees meer
  • vrijdag 1 december 2017

    Veilig internet

    Cybercriminelen haalden bijna $500.000 per dag aan advertentiegeld binnen

    Thumb-hacker-enters-the-computer

    Men maakte gebruik van domeinnamen die lijken op namen van grote merken

    Lees meer
  • woensdag 29 mei 2019

    Veilig internet

    Veilige websites in grote organisaties: hou het overzicht

    Thumb-protected-access

    Over de risico’s voor grote organisaties met een versnipperd domeinnaamportfolio

    Lees meer

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.