Veiliginternetten.nl: campagne om bewustzijn privacy te vergroten

Zoeken. Klikken. Kijken. Delen. Kopen. Het is wat iedereen online doet, maar welke informatie over jezelf en je internetgebruik geef je hierdoor eigenlijk prijs? Met de campagne ‘Je deelt meer dan je weet: wat doe jij voor je online privacy?’ wil Veiliginternetten.nl het bewustzijn over privacy vergroten. Niet omdat we voor of tegen het online volgen zijn, maar wel vinden dat iedereen die online is, moet weten dat online profielen worden opgebouwd en dat je een keuze hebt om dit wel of niet te laten gebeuren.

Campagne Je deelt meer dan je weet: wat doe jij voor je online privacy?

Alles wat mensen op internet doen, kan worden gevolgd. Flink wat partijen bouwen met deze informatie een profiel van internetgebruikers op: wie ze zijn, waar ze zijn, wat ze doen, met wie, wat ze zoeken, wat hun interesses zijn, wat ze kopen, enzovoort. Partijen analyseren deze profielen, doen aannames over wat internetgebruikers dan mogelijk nog meer interessant zouden kunnen vinden, voegen er nieuwe informatie aan toe die zij kopen van andere partijen, en verkopen profielen ook weer door. Waarom? Om geld te verdienen en om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen.Handig? Soms.Irritant? Vaak.Erg? Het is maar hoe je het bekijkt.Als internetgebruiker merk je er eigenlijk vrij weinig van. Je krijgt bijvoorbeeld advertenties in beeld die passen bij je interesses, maar die kun je ook gewoon negeren. Sterker nog, er zitten soms best leuke aanbiedingen bij! En het kost je in ieder geval (nog) geen geld: je verzekeringsmaatschappij bepaalt de hoogte van je polis niet op basis van je internetgedrag. Maar waarom zou je al die informatie willen delen met partijen die geld verdienen met jouw profiel? En het kan ook zomaar voorkomen dat je in een situatie komt waar je ongewenste informatie krijgt of je gegevens liever zou willen wissen of aanpassen.

Campagnefilm- en pagina

Voor de campagne is een speciaal filmpje ontwikkeld die op speelse wijze illustreert op welke wijze een online profiel van een internetgebruiker wordt opgebouwd. Op de campagnepagina op Veiliginternetten.nl is het filmpje te bekijken en staan veel tips om de online privacy te vergroten. Het adres van de campagnepagina is: https://veiliginternetten.nl/jedeeltmeerdanjeweet/.

Waarom deze campagne?

Veiliginternetten.nl is deze campagne gestart om internetgebruikers bewust te maken dat zij online informatie over zichzelf delen met allerlei onbekende partijen die daarmee profielen van hen opbouwen om daar geld mee te verdienen. De website geeft een aantal praktisch toepasbare tips waarmee internetgebruikers kunnen voorkomen dat zij online gevolgd worden.

Over de initiatiefnemers

Veiliginternetten.nl is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van Economische Zaken, het ministerie van Veiligheid en Justitie (Nationaal Cyber Security Centrum), ECP, het Platform voor de InformatieSamenleving en het bedrijfsleven. SIDN is al jaren actief betrokken bij Veiliginternetten.nl en ondersteunt de website financieel.

Reacties

  • vrijdag 22 september 2017

    Veilig internet

    ABN AMRO en SIDN waarschuwen voor nieuwe vormen van online misbruik

    Thumb-internet-crime

    ABN AMRO en SIDN: aanvallen worden steeds gerichter

    Lees meer
  • donderdag 17 januari 2019

    SIDN Labs

    Een nieuw jaar, een nieuwe onderzoeksagenda

    Thumb-magnifying-glass-with-year-2019

    5 uitdagingen, 2 onderzoeksgebieden

    Lees meer
  • woensdag 17 januari 2018

    Over SIDN

    SIDN en Connectis: een jaar van investeren

    Thumb-Connectis

    De eerste vruchten van de nieuwe strategie

    Lees meer

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.