Meldingen van aankoopfraude explosief gestegen
Fraudehelpdesk ziet recordpiek rond feestdagen
Fraudehelpdesk ziet recordpiek rond feestdagen
De feestmaanden zijn voor veel mensen een periode van warmte en gezelligheid – maar het is helaas ook een periode waarin online fraude vaker voorkomt. Black Friday, Sinterklaas en kerst zorgen voor een piek in online aankopen waar cybercriminelen op meeliften. De Fraudehelpdesk ziet deze trend al jaren terug in hun cijfers. Uit de cijfers van de Fraudehelpdesk tot en met oktober, lijkt 2025 af te stevenen op een recordpiek.
De Fraudehelpdesk is een publieke organisatie die fungeert als landelijk meldpunt voor fraude in Nederland. Burgers en bedrijven kunnen hier terecht om fraude te melden, advies te krijgen en informatie te vinden over actuele oplichtingspraktijken. De organisatie verzamelt meldingen, analyseert trends en werkt samen met politie, overheid en andere partners om fraude te bestrijden en bewustwording te vergroten. Door meldingen te bundelen, kan de Fraudehelpdesk snel waarschuwen voor nieuwe vormen van oplichting en tips geven om schade te voorkomen. De organisatie deelt regelmatig trends en cijfers met haar partners.
De Fraudehelpdesk onderscheidt 2 vormen van aankoopfraude:
Fraude via verkoopplatforms zoals Marktplaats, Vinted en Autoscout, waar kopers of verkopers worden misleid door nepaccounts of valse advertenties.
Fraude via valse webwinkels, compleet nagemaakte websites die betrouwbaar lijken, maar zijn opgezet om nietsvermoedende klanten geld afhandig te maken.
SIDN houdt zich als beheerder van .nl vooral bezig met het bestrijden van de tweede vorm, als dit gebeurt met behulp van .nl-domeinnamen.
In haar laatste update meldt de Fraudehelpdesk een stijging van 35% in het aantal meldingen van aankoopfraude in 2025 (tot en met oktober). Het totale gemelde schadebedrag bedroeg ruim € 1,6 miljoen. Hier komt de verwachte feestdagenpiek nog bij. Onderstaand de grafiek met de ontwikkeling in 2024 en 2025 vergeleken.
Grafiek 1: meldingen aan- en verkoopfraude bij Fraudehelpdesk (bron: Fraudehelpdesk)
De Fraudehelpdesk maakt zich vooral zorgen om oplichting in de autobranche. Hier kwamen in 2025 meer meldingen binnen van zowel particulieren als ondernemers. Vooral het hoge schadebedrag is reden tot zorg. In 2025 lag het gemiddelde schadebedrag per gedupeerde op ruim € 24.000,-, tegenover € 5.000,- in 2024. Automotive is daarmee goed voor 28% van alle schade op verkoopplatforms.
Het is te verwachten dat zowel het aantal meldingen als het schadebedrag in november en december nog fors zullen stijgen. Deze maanden zijn topmaanden voor online bestellingen. Oplichters spelen in op tijdsdruk, schaarste en aantrekkelijke aanbiedingen. Daardoor nemen veel mensen niet de tijd om een webshop goed te controleren. De Fraudehelpdesk adviseert om altijd enkele checks te doen voordat je bestelt bij een onbekende webshop. Bekijk hun presentatie met tips op fraudehelpdesk.nl.
SIDN beheert het .nl-domein en werkt actief mee aan de bestrijding van malafide websites met een .nl-domeinnaam. We monitoren continu op misbruik en nemen maatregelen tegen domeinnamen die worden ingezet voor fraude. Daarnaast werken we samen met organisaties zoals de Fraudehelpdesk en politie om fraude sneller op te sporen en te bestrijden. Meer weten? Kijk op sidn.nl.
Samen kunnen we ervoor zorgen dat de feestdagen veilig en zorgeloos blijven. Wil je meer weten of een melding doen? Ga naar fraudehelpdesk.nl.
De nepwebwinkels hebben een aantal overeenkomsten. De sites lijken vaak sterk op elkaar qua opmaak, kleur- en taalgebruik. En is er vaak geen logische relatie tussen de domeinnaam en de verkochte goederen. Toch worden er ook steeds vaker goed lijkende kopieën gemaakt van bestaande webshops. Daarom geven we je 10 tips waarop je kunt letten, voordat je je order plaatst. Bekijk de 10 tips