Domeinnamen met .nl populairst onder Nederlandse ondernemers

Maar liefst drie kwart van de Nederlandse ondernemers heeft een website die eindigt op .nl. Dat blijkt uit onderzoek* van MediaTest in opdracht van SIDN (Stichting Internet Domeinregistratie Nederland). 74 procent van de Nederlandse ondernemers geeft aan dat hun belangrijkste bedrijfswebsite eindigt op de extensie .nl. Van de ondernemers die van plan zijn een domeinnaam te registreren, geeft 79 procent aan voorkeur te hebben voor een .nl-extensie.

Het aantal domeinnaamextensies is in de afgelopen jaren wereldwijd sterk toegenomen, maar dit is in de voorkeuren van ondernemers niet terug te zien. Ondernemers die niet voor een .nl-domeinnaam gekozen hebben, gebruiken meestal een .com-webadres (19%), doorgaans voor internationale toepassingen. Slechts een klein deel (7%) van de Nederlandse ondernemers kiest voor een andere extensie dan .nl of .com. Denk hierbij aan extensies als .info, .eu of .nu.

infografic_article
https://assets.ctfassets.net/yj8364fopk6s/eQ04svp9SomDQD42xdUB9w/6a505bbfdcc90f8dbb32d8286c606770/document.pdf

Download de infographic n.a.v. dit onderzoek als pdf.

Zakelijk gebruik

De domeinextensie .nl wordt door de meerderheid van de ondernemers gezien als het meest aansprekend voor zakelijk gebruik. Een website eindigend op. nl associeert men met ‘serieus’, ‘vertrouwd’, ‘veilig’, ‘lokaal’, ‘bekend’ en ‘fun’. De .com-extensie wordt vooral gezien als een grootzakelijk domein met een groot (internationaal) bereik.

Domeinnaam kiezen

Bij het kiezen van een zakelijke domeinnaam zijn drie aspecten van belang, zo blijkt uit het onderzoek: De vindbaarheid van de domeinnaam (88%), dat de naam makkelijk te onthouden is (88%) en dat deze een serieus en zakelijk imago weergeeft (81%). Startende bedrijven vinden dit ook de belangrijkste aspecten, maar kiezen relatief vaker voor een domeinnaam die leuk of amusant is (48%).Startende ondernemers hebben in vergelijking met gevestigde ondernemers veel moeite met het vinden van een goede domeinnaam. 41 procent van de starters geeft aan hier moeite mee te hebben.

Belang website neemt toe

Uit het onderzoek blijkt niet alleen dat .nl de voorkeur van ondernemend Nederland geniet. Ook komt naar voren dat de meerderheid van de ondernemers (57%) verwacht dat het belang van een goede website zal blijven toenemen. 41 procent denkt dat dit gelijk zal blijven en slechts 2 procent verwacht dat het belang in de toekomst af zal nemen.

Een kwart van de Nederlandse ondernemers vindt een zakelijke website onmisbaar. 46 procent zegt dat de zakelijke website weliswaar niet onmisbaar, maar wel belangrijk is. Voor slechts 5 procent speelt een website nauwelijks een rol.

App of social-pagina

Hoewel een zakelijke website belangrijk wordt gevonden, zijn er wel degelijk ondernemers die aangeven dat zij overwegen een van hun websites te vervangen door andere online media. Bijvoorbeeld door een pagina op social media (38%) of door een app (36%).*Dit onderzoek is online uitgevoerd in november 2015 en hieraan hebben 501 ondernemers, met en zonder domeinnaam, deelgenomen. Het betrof 96 startende bedrijven en 405 bedrijven die langer dan een jaar bestaan.

Downloads

Reacties

Michiel_Hennekes

Michiel Henneke

Marketing manager

+31 26 352 55 00

marketing@sidn.nl

  • woensdag 17 april 2019

    Kennis

    Eerste SIDN TechTalk op 22 mei

    SIDN-pand-avond1+-thumb

    Meld je aan voor deze kennissessie

    Lees meer
  • donderdag 6 december 2018

    Veilig internet

    Dé tijd van digitale bewijskracht

    Thumb-digital-fingerprint

    Expert Kick Willemse over de ontwikkelingen rondom digitale bewijskracht

    Lees meer
  • vrijdag 22 maart 2019

    Kennis

    Merken en regio’s: de dotamazon-case

    Thumb-Amazon-headquarter

    Retailer vs. regio

    Lees meer

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.