De ene extensie is de andere niet

Wie wil weten welke domeinnaamextensies in Nederland het meest gebruikt worden, kijkt in de eerste plaats naar het totaal aantal geregistreerde domeinnamen. Zo staat de teller voor het totaal aantal geregistreerde domeinnamen in Nederland op dit moment op 9 miljoen, waarvan 5,7 miljoen .nl en 2 miljoen .com’s. Maar gaat achter al deze domeinnamen ook een website schuil?

Deze vraag is relevant, omdat het beeld dat gebruikers hebben van een extensie vooral op websites gebaseerd is. Wanneer een extensie relatief vaak wordt gebruikt voor een website, komen mensen er vaker mee in aanraking, waardoor meer mensen een voorkeur voor die extensie ontwikkelen.

1,65 miljoen unieke websites actief

Gegevens verzameld door Dataprovider B.V laten zien dat er in Nederland totaal 1,65 miljoen unieke websites actief zijn, verdeeld over verschillende extensies. Daarbij laten wij redirects, parking pages, placeholders en ‘under construction’ pagina’s buiten beschouwing. Het gaat uitsluitend om sites met meerdere pagina’s en eigen content. Dat is maar een relatief klein deel van het totaal aantal van 9 miljoen domeinnamen dus. Daarbij valt direct op dat sommige extensies relatief vaker aan een website gekoppeld zijn dan andere. Een overzicht:

Actieve domeinnamen

Percentage domeinnamen met een actieve website

Wat verder opvalt is dat ‘oudere’ domeinen als .nl, .com en .org relatief vaak aan een website verbonden zijn, terwijl relatief nieuwe domeinen (.eu, .mobi, en domeinen van de nieuwste generatie nTLD’s) vaak later worden geregistreerd. Meestal verwijst deze dan ook door naar een al bestaande website.

Focus op gebruik van domeinnamen

Maar de percentages zijn ook een signaal aan de domeinnamenbranche die van oudsher sterk op groei in registraties gericht is. Een domeinnaam zonder website levert weliswaar geld op, maar draagt niets bij aan de uitstraling van een extensie. Ook is het zeer de vraag of bedrijven en particulieren bereid zijn dergelijke domeinnamen tot in lengte van dagen aan te houden. Een teken aan de wand is dat domeinen als .biz, .eu en .mobi in 2016 krompen, waar .nl en .com groeiden. Meer focus op het daadwerkelijk gebruik van een domeinnaam in plaats van alleen focus op registratie is daarom aan te bevelen.

Reacties

Michiel_Hennekes

Michiel Henneke

Marketingmanager

+31 26 352 55 00

michiel.henneke@sidn.nl

  • woensdag 13 juni 2018

    .nl-domeinnaam

    Merken en domeinnamen: de Coolblue-case

    Thumb-Coolblue

    Eén domeinnaam vs. meerdere domeinnamen

    Lees meer
  • donderdag 6 september 2018

    Kennis

    E-Commerce in China. Kans voor Nederlandse ondernemers?

    Thumb-China

    Nederland heeft in China een betrouwbare reputatie

    Lees meer
  • dinsdag 5 februari 2019

    Kennis

    Speel de online security game Hackshield en win een boek over het internet

    Hackshield+thumb

    Doe mee en win!

    Lees meer

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.