Bekijk het SIDN Jaarverslag 2015

2015 was het jaar dat ’s werelds eerste website, in 1990 ontworpen door toenmalig CERN-medewerker Tim Berners-Lee, 25 jaar bestond, en YouTube zijn tiende verjaardag vierde. Het was een interessant jaar, met positieve en minder positieve ontwikkelingen. Waarin de economie aantrok, maar we ook werden opgeschrikt door vreselijke aanslagen en mensen massaal hun land moesten ontvluchten. Waarin misschien wel meer doorbraken werden geclaimd dan waargemaakt, maar we ook kennismaakten met fenomenen die nog jarenlang invloed zullen hebben op de manier waarop we het internet gebruiken.

Kortom, een jaar waarin zoveel gebeurde dat een uitputtende beschrijving onmogelijk is. Dit, en veel meer, lees je in ons jaarverslag over 2015, wat we vandaag publiceerden op jaarverslag.sidn.nl/jaarverslag2015.

Afnemende groei .nl

Ondanks de aanhoudend sterke groei in internetgebruik heeft de levenscyclus van ccTLD’s de fase van volwassenheid bereikt. Roelof Meijer, algemeen directeur SIDN: “Na jaren met indrukwekkende groeicijfers liet het .nl-domein voor het tweede jaar op rij slechts een zeer bescheiden groei zien. De .nl-zone groeide met 73.000 domeinnamen, ofwel 1,3%, tot 5.603.805 domeinnamen. In 2014 was dit nog 2,7%.” Veel andere ccTLD’s hadden zelfs te maken met krimp. Alleen enkele, voornamelijk Aziatische, ccTLD’s maakten een inhaalslag en groeiden aanzienlijk. Meijer: “De afnemende groei kwam vooral doordat het aantal opheffingen steeg. In 2015 werden ruim 800.000 .nl-domeinnamen opgeheven en werden er ca. 875.000 nieuwe .nl-domeinnamen geregistreerd. De interesse in .nl-domeinnamen blijft dus groot en de positie van .nl sterk. Vooral starters en bedrijven die zich op e-commerce richten, hebben een sterke voorkeur voor .nl.”

Verwachtingen 2016

“We rekenen niet op groei van het .nl-domein en zetten vooral in op positionering, actief gebruik van domeinnamen en op de veiligheid en stabiliteit van het domein," aldus Roelof Meijer. “We gaan ook registrydiensten leveren voor .politie en werken aan een nieuwe dienst waarbij bedrijven met behulp van hun domeinnaam gevalideerde bedrijfsgegevens kunnen publiceren, zodat bedrijven en particulieren weten met wie ze zaken doen".

SIDN blijft deelnemen aan enkele veelbelovende initiatieven op het gebied van e-identity. Meijer: “De kennis over trustframeworks die we met Simplerinvoicing opdoen, bouwen we in 2016 verder uit en zetten we om in een dienst. We zetten ons nadrukkelijk in de markt als betrouwbare policy enforcer voor andere afsprakenstelsels. Onder de noemer authority-as-a-service bieden we een complete set van diensten aan om een afsprakenstelsel op te zetten en te beheren. En verder zullen we zeker geconfronteerd worden met een aantal ontwikkelingen die niemand kan voorspellen. Want als ik één ding zeker weet, dan is het dat het internet de wereld blijft verrassen. Met nieuwe toepassingen, innovatief gebruik en slimme verbindingen.”

Ga naar het SIDN Jaarverslag 2015

• dinsdag 19 december 2017

.nl-domeinnaam

“We moeten SIDN scherp houden”

Martijn-Kamphuis

Een nieuwe voorzitter voor de VvR

• donderdag 25 april 2019

SIDN Labs

Nieuw gezamenlijk onderzoeksprogramma voor veiligere, stabielere en transparantere internetcommunicatie

Thumb-trust

We have called it 2STiC

• vrijdag 22 maart 2019

Over SIDN

Meld je aan voor ID next 2019

Thumb-logo-IDnext

Hét event over de wereld van digitale identiteiten

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.