Nederlandse webshops doen goede zaken in België

Ondernemers kochten massaal .be-domeinen

Belgische online stores verliezen terrein aan buitenlandse concurrenten, bijvoorbeeld aan het Duitse Zalando en de Nederlandse bedrijven Coolblue en Bol.com. Dat blijkt uit een onderzoek van Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, dat is gepubliceerd in nieuwsblad de Tijd.

Thumb-open-package

In 2017 shopten de Belgen voor 8 miljard euro in het buitenland, waarvan 5,5 miljard via webshops. In 2012 was dit laatste nog maar een half miljard. De omzet van Belgische online retailers daalt daardoor. Vorig jaar lag de verkoop in Belgische webshops zelfs lager dan in crisisjaar 2008. En dat terwijl de koopkracht van de Belgen er met 1,5% op vooruitging.

Buurlanden kapen omzet weg

Het lijkt erop dat de Belgische webshops de boot missen. In buurlanden Nederland en Duitsland stijgen de omzetten van retailers, zowel fysiek als online, namelijk wel door de betere conjunctuur. Vooral de kledingwinkels en supermarkten zagen hun omzet dalen.

Nederlandse webshops pakken hun kans

Dominique Michel, CEO van Comeos, geeft als verklaring dat het heeft te maken met de onderontwikkelde e-commerce in België: "Nederlandse webshops eten ons de kaas van het brood. Jaren geleden al hebben ze volop .be-domeinnamen gekocht. Dat voelen we nu."

Het draait om vertrouwen

Onze marketingmanager, Michiel Henneke, herkent dit punt over .be-domeinnamen: “Uit ons nieuwe onderzoek naar de trends in internetgebruik blijkt dat een landendomein vaak belangrijker is dan een vestiging in het land zelf, als het gaat om het winnen van het vertrouwen van de consument. Dat zien we in Nederland ook. 82% van de Nederlanders klikt het liefste op een .nl-domein, maar een groeiende groep heeft er geen moeite mee als het bedrijf zelf over de grens gevestigd is. Een lokale domeinnaam verlaagt dus de drempel om met een buitenlands bedrijf zaken te doen.

Meer traffic

Michiel vervolgt: “Daarnaast heeft een landendomein nog een ander belangrijk voordeel. Maak je gebruik van een landendomein in het land waarin je zaken doet? Dan word je in de zoekmachines hoger gerankt. Dat effect wordt versterkt, doordat gebruikers in hun zoekresultaten sneller klikken op landendomeinnamen. Daardoor neemt de gebruikersrelevantie van een landendomein sneller toe dan die van andere domeinnamen. En een hogere ranking in zoekmachines leidt uiteindelijk tot meer business voor ondernemers.”

Ons onderzoeksrapport ‘Trends in internetgebruik 2018’ verscheen op 29 november 2018. Bekijk het hele rapport.

Reacties

  • woensdag 23 januari 2019

    Over SIDN

    Nederlandse positie IPv6 verder achteruit

    Thumb-red-arrow-going-down

    Links en rechts ingehaald

    Lees meer
  • donderdag 31 oktober 2019

    Over SIDN

    Niet 1, niet 2, niet 3, maar zelfs 4 CENTR Awards

    Thumb-centr-awards-ceremony

    Mooie waardering voor onze actieve bijdrage aan de domeinnaambranche

    Lees meer
  • woensdag 17 april 2019

    DNSSEC

    Installatie trust anchor voor nieuwe root KSK

    Thumb-secure

    Voorkom dat domeinnamen onbereikbaar worden

    Lees meer

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.