Veelgestelde vragen

.nl-domeinnaam

  • Ik heb een klacht over mijn provider/registrar. Kan ik daarvoor bij SIDN terecht? Antwoord…

  • Ik zoek de houder van een domeinnaam. Waar vind ik die? Antwoord…

  • Ik wil mijn contact/adresgegevens aanpassen bij mijn .nl-domeinnaam. Hoe doe ik dat? Antwoord…

  • Ik wil mijn domeinnaam verhuizen. Hoe doe ik dat? Antwoord…

  • Ik wil mijn domeinnaam verhuizen, maar ik krijg mijn token niet. Hoe los ik dit op? Antwoord…

  • Waarom staat mijn domeinnaam in quarantaine? Antwoord…

  • Mijn .nl-domeinnaam staat in quarantaine, maar ik wil deze behouden. Hoe krijg ik 'm weer actief? Antwoord…

  • Mijn .nl-domeinnaam staat op naam van mijn webdesigner/hostingprovider. Wat kan ik doen? Antwoord…

  • Iemand anders heeft een .nl-domeinnaam geregistreerd waar mijn (organisatie)naam in voorkomt. Mag dat zomaar? Antwoord…

  • Iemand anders heeft tekst /beeldmateriaal zonder mijn toestemming van mijn .nl-website gekopieerd. Wat kan ik daar tegen doen? Antwoord…

Registrar

  • Waaraan moet ik voldoen als registrar? Antwoord…

  • Ik zit bij een hostingprovider, maar die staat niet in jullie lijst met registrars. Hoe kan dat? Antwoord…

  • Wat is de verwerkingsduur van mijn inschrijving? Antwoord…

  • Kan ik voor de inschrijving de handleidingen van het registratiesysteem te ontvangen? Antwoord…

  • Wat is het verschil tussen een registrar en een affiliate? Antwoord…

  • Ik weet mijn wachtwoord van de registrarssite niet meer. Hoe reset ik mijn wachtwoord van de registrarssite? Antwoord…

.nl-domeinnaam

  • Ik heb een klacht over mijn provider/registrar. Kan ik daarvoor bij SIDN terecht?

    Wanneer u een klacht heeft over of een geschil met uw registrar dan zijn er verschillende mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Hierover leest u meer op pagina klacht over registrar. SIDN heeft geen formele klachtenprocedure voor het behandelen van een klacht over uw registrar.

    Terug naar boven…

  • Ik zoek de houder van een domeinnaam. Waar vind ik die?

    Via de Whois kunt u de huidige houder van een domeinnaam opzoeken. Om de persoonsgegevens in te zien moet u vanwege de privacygevoelige informatie eerst de gebruikersvoorwaarden van de Whois accepteren.

    Op de pagina domeinnaam zoeken leest u meer over wat een domeinnaam is, de werking van de Whois en de privacy van persoonsgegevens.

    Terug naar boven…

  • Ik wil mijn contact/adresgegevens aanpassen bij mijn .nl-domeinnaam. Hoe doe ik dat?

    Neem contact op met uw registrar. Uw registrar kan de contactgegevens bij uw domeinnaam voor u aanpassen. Wij raden u aan het resultaat te controleren via de whois. Lees meer over het aanpassen van uw gegevens bij contactgegevens wijzigen.

    Terug naar boven…

  • Ik wil mijn domeinnaam verhuizen. Hoe doe ik dat?

    U wilt uw domeinnaam verhuizen naar een andere registrar. Vraag dan uw verhuistoken op bij uw huidige registrar. U leest de verhuisstappen op de pagina domeinnaam verhuizen.

    Terug naar boven…

  • Ik wil mijn domeinnaam verhuizen, maar ik krijg mijn token niet. Hoe los ik dit op?

    Uw registrar heeft de verplichting binnen vijf dagen na aanvraag het token aan u te verstrekken. Voldoet uw registrar niet aan uw verzoek, dan kunt u het volgende ondernemen:

    • Stuur een e-mail met onze voorbeeldtekst om token op te vragen als basis.
    • Neem contact op met uw nieuwe registrar. Geef aan dat u het token heeft opgevraagd, maar niet heeft gekregen. Deze registrar is ervan op de hoogte hoe verder te handelen. Let op: de nieuwe registrar vraagt u zich te identificeren als houder van de domeinnaam.

    Terug naar boven…

  • Waarom staat mijn domeinnaam in quarantaine?

    Wij weten niet wat de reden van de opheffing is. Neem contact op met je registrar. Het voordeel van de quarantaine is dat je altijd de mogelijkheid hebt om een opheffing die je niet had bedoeld te herstellen.

    Voorbeeld: In de voorwaarden van je registrar staat dat je elk jaar je abonnement moet verlengen. Dat gebeurt dan niet automatisch. Zo kan het gebeuren dat je domeinnaam wordt opgeheven zonder dat je er om gevraagd hebt.

    Terug naar boven…

  • Mijn .nl-domeinnaam staat in quarantaine, maar ik wil deze behouden. Hoe krijg ik 'm weer actief?

    Je domeinnaam is opgeheven, maar je wilt dit ongedaan maken. Je kunt je domeinnaam dan uit quarantaine halen via een registrar. Hoe u dit doet leest u op de pagina domeinnaam opheffen ongedaan maken.

    Zolang de domeinnaam de status ‘In quarantaine’ heeft kan een registrar de opheffing voor je ongedaan maken, ook als de weergegeven tijd al is verstreken. Heeft de domeinnaam de status ‘Is vrij’? Dan is het ongedaan maken van de opheffing niet meer mogelijk. Wel kun je de domeinnaam opnieuw laten registreren via je registrar.

    Terug naar boven…

  • Mijn .nl-domeinnaam staat op naam van mijn webdesigner/hostingprovider. Wat kan ik doen?

    In het geval dat de .nl-domeinnaam op naam staat van uw webdesigner/hostingprovider betekent dit dat zij 'eigenaar' zijn van de domeinnaam. Wij adviseren u de domeinnaam over te dragen op uw eigen (organisatie)naam. Alleen een geregistreerd houder van een .nl-domeinnaam kan een domeinnaam verhuizen, uit quarantaine halen na opheffing, of de domeinnaam overdragen aan een ander. Het overdragen kan via een registrar. Lees meer over het wijzigen van de domeinnaamhouder.

    Terug naar boven…

  • Iemand anders heeft een .nl-domeinnaam geregistreerd waar mijn (organisatie)naam in voorkomt. Mag dat zomaar?

    SIDN controleert aanvragen niet op inbreuken op merken- of andere rechten. Als de aangevraagde domeinnaam vrij is, dan wordt deze geregistreerd. U kunt contact opnemen met de houder van de .nl-domeinnaam om samen tot een oplossing te komen. Lukt dit niet, dan biedt SIDN een aantal snelle en laagdrempelige mogelijkheden om tegen de domeinnaamhouder op te treden. Deze leest u op de pagina inbreuk op rechten.

    Terug naar boven…

  • Iemand anders heeft tekst /beeldmateriaal zonder mijn toestemming van mijn .nl-website gekopieerd. Wat kan ik daar tegen doen?

    Allereerst kunt u verzoeken de inhoud van de website te verwijderen bij de partij die direct verantwoordelijk is voor de plaatsing van de gegevens. Denk hierbij aan de websitebouwer, beheerder en uiteindelijk de houder van de domeinnaam.

    Als uw verzoek niet wordt opgepakt, dan kunt u een gerechtelijke procedure starten via een advocaat of een jurist. U kunt ook terecht bij het juridisch loket voor advies.

    Terug naar boven…

Registrar

  • Waaraan moet ik voldoen als registrar?

    Wilt u zelf direct domeinnamen kunnen registreren bij SIDN voor uw klanten of voor uw eigen organisatie? Dan kunt u .nl-registrar worden. Lees meer over de voorwaarden en de manier waarop u zich kunt inschrijven als registrar via de pagina registrar worden.

    Terug naar boven…

  • Ik zit bij een hostingprovider, maar die staat niet in jullie lijst met registrars. Hoe kan dat?

    Niet alle hostingproviders zijn ook registrar. Vaak werken registrars met wederverkopers (resellers).

    Terug naar boven…

  • Wat is de verwerkingsduur van mijn inschrijving?

    U ontvangt binnen vijf dagen uw inloggegevens voor uw registraraccount, nadat het inschrijfgeld is bijgeschreven op onze rekening en uw inschrijfformulieren correct en volledig zijn ontvangen. Lees meer over de inschrijving bij registrar worden.

    Terug naar boven…

  • Kan ik voor de inschrijving de handleidingen van het registratiesysteem te ontvangen?

    Ja, dat kan. Stuur een mail naar  support@sidn.nl.

    Terug naar boven…

  • Wat is het verschil tussen een registrar en een affiliate?

    Als registrar kun je domeinnamen registreren, een affiliate kan dat niet. Bovendien kun je de Whois vaker gebruiken. Je schrijft je als affiliate in om je betrokkenheid bij ons te laten zien.

    Terug naar boven…

  • Ik weet mijn wachtwoord van de registrarssite niet meer. Hoe reset ik mijn wachtwoord van de registrarssite?

    U kunt het wachtwoord voor de registrarssite wijzigen middels de ‘wachtwoord vergeten’ functie. Het e-mail adres dat u hiervoor opgeeft is dezelfde als het e-mail adres van de registrar contactpersoon in DRS. U ontvangt direct het nieuwe wachtwoord. U kunt inloggen met uw gebruikersnaam (gelijk aan DRS, zonder dsu) en het nieuwe wachtwoord.

    Bent u affiliate? Neem dan contact op met onze supportmedewerkers via support@sidn.nl of via +31 26 352 55 55.

    Terug naar boven…